Abstract:
رهبران سیاسی اطلاعات مربوط به موقعیت را بر اساس ادراکات یا به بیان دقیقتر باورهای خود پردازش میکنند و به برداشتی از موقعیت میرسند. با وجود اینکه باورها اغلب در مقابل تغییر مقاومت میکنند، تحول در آنها منتفی نیست و ممکن است به علتهای گوناگونی از جمله وقوع رخدادی خارجی دچار تغییر شوند. در این مقاله چنین تغییری را در باورها بررسی خواهیم کرد. بهدلیل اهمیت نقش رئیس جمهور آمریکا در سیاست خارجی این کشور، بر تغییر احتمالی باورهای باراک اوباما رئیس جمهورآمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران متمرکز خواهیم شد. فرضیهای که در چارچوب نظریۀ رمزگان عملیاتی و با روش ویآیسیاس مورد آزمون قرار میگیرد، این است که تغییر در باورهای اوباما جزئی و محدود، ولی در جهت جلب همکاری بیشتر بوده است. یافتههای ما جدا از دلایل و زمینههای تغییر، این فرضیه را تأیید میکند.
Political leaders reprocess the information related to situation based of their cognitions، and then come to a perception of their situation. However beliefs usually resist in confronting to change، but the change may take place by different factors like occurring of an outside event. In this article we are going to evaluate such a change in beliefs of American current president Barack Obama and we want to know if his beliefs has changed after 11th presidential election in Iran or not. The hypothesis، which we test with operational code theoretical framework and by VICS method، is that his beliefs change only partially and unremarkable، but toward more optimism and cooperation. Without considering the reasons of change، the results based of the methods we acquired، confirm our hypothesis.
Machine summary:
پژوهش دیگری نیز درباره تأثیر باورهای رؤسای جمهور آمریکا بر به کارگرفتن تحریم های اقتصادی در فاصلۀ سال های ١٩٦٦ تا ٢٠٠٠ علیه دولت های دیگر انجام شده و این نتیجه به دست آمده است که با وجود اینکه تصمیم به وضع تحریم ها زیر فشار گرفته نشده و اصولا نقش رئیس جمهور در وضع تحریم به اندازه استفاده از گزینۀ نظامی پررنگ نیست ، باورهای او هم در وضع اولیۀ تحریم ها و هم در تغییر آن ها نقش چشمگیری داشته اند ( ,Drury ٢٠٠٦).
مطلوبیت گزینه ها: میزان مطلوبیت و نقش وسایل مختلف برای پیشبرد منافع فرد چقدر است ؟ پژوهش های بسیاری با هدف استخراج پاسخ این پرسش ها در مورد تصمیم گیرندگان گوناگون (اعم از وزرای خارجه و رؤسای جمهور آمریکا) انجام شده است که بعضی از آن ها کیفی (مثل ١٩٧٠ ,Holsti ;١٩٧١ ,McLellan ;١٩٧٧ ,Walker ;٢٠٠١ ,Dyson) و بعضی کمی (مثل Renshon, 2009; Drury, 2006; Malici and Malici, 2005; Schafer and Crichlow, 2000; Walker ١٩٩٨ ,.
مجموعۀ بیانات انتخاب شده برای تحلیل رمزگان عملیاتی (رجوع شود به تصویر صفحه) شایان توجه اینکه از کل متن این بیانات تنها بخش هایی را در تحلیل رمزگان عملیاتی دخالت داده ایم که موضوع آن ایران بوده است ؛ زیرا چنانکه پیش تر گفتیم در پی بررسی باورهای سیاسی اوباما به طور کلی نیستیم ، بلکه تنها میخواهیم باورهای او و تغییر احتمالی آن ها را در خصوص ایران بررسی کنیم .