Abstract:
باوجود توافق نسبی درمورد تعاریف ارائهشده از قصد، بهنظر میرسد که در مورد ابعاد شکلدهندة قصد در بین صاحبنظران اجماعی حاصل نشده است و محققان ابعاد متفاوتی را بهعنوان عوامل شکلدهندة قصد معرفی کردهاند. نظر به اینکه انتظار میرود فرایند شکلگیری قصد در افراد فقیر متفاوت از افراد غیرفقیر باشد، در این مطالعة کیفی تلاش شد با استفاده از چارچوب رویکرد قابلیتها، به مطالعه ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر پرداخته شود. در این مطالعة کیفی، 17 نفر از افرادی که سابقة زندگی در شرایط فقر را داشته و در زمان مطالعه مشغول فعالیت کارآفرینانه بودند شناساییشده و با استفاده از مصاحبههای واقعهمحور ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینی در آنان شناسایی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که علاوهبر عوامل شناختهشده اثرگذار بر شکلگیری قصد، مجموعهای دیگر از عوامل نیز وجود دارند که مختص جوامع فقیر بوده و در شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر اثرگذار هستند که از میان آنها میتوان به ثروتجویی و تقدس ثروت، اعتقاد به حمایت ماورایی، ترس از آینده، مضیقة مالی، و ناسازگاری بافرهنگ غالب اشاره کرد.
Despite the presence of a large body of literature on entrepreneurial intention، apparently there is no consensus among scholars over the factors effective in the formation of entrepreneurial intention. The process of the formation of entrepreneurial intention in poor people is expected to be different from that in affluent people. Hence، this qualitative study used the framework of the capability approach to study the factors effective on the formation of entrepreneurial intention in poor people. In this qualitative study، 17 people who had a history of living in poverty and were involved in entrepreneurial activity at the time of the study were identified and interviewed to investigate the factors motivating them to form entrepreneurial intention. The results of this study showed that، in addition to well-known factors، there are other exclusive factors that are effective in the formation of entrepreneurial intention in poor people.
Machine summary:
در این مطالعۀ کیفی، ١٧ نفر از افرادی که سابقۀ زندگی در شرایط فقر را داشته و در زمان مطالعه مشغول فعالیت کارآفرینانه بودند شناسایی شده و با استفاده از مصاحبه های واقعه محور ابعاد شکل گیری قصد کارآفرینی در آنان شناسایی شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که علاوه بر عوامل شناخته شده اثرگذار بر شکل گیری قصد، مجموعه ای دیگر از عوامل نیز وجود دارند که مختص جوامع فقیر بوده و در شکل گیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر اثرگذار هستند که از میان آن ها می توان به ثروت جویی و تقدس ثروت ، اعتقاد به حمایت ماورایی، ترس از آینده ، مضیقۀ مالی، و ناسازگاری بافرهنگ غالب اشاره کرد .
بر همین اســـاس این مطالعه برای اولین بار تلاش خواهد کرد تا با کمک رویکرد قابلیت ها، 1 به عنوان یکی از نظریه های شـناخته شـده در حوزٔە فقرزدایی و توانمندسـازی ، به شـناسـایی ابعاد شـــکل گیری قصـــد در افراد فقیر جامعه بپردازد.
مطالعه های قبلی و مدل های متداول قصد، یک مجموعه عوامل را به عنوان ابعاد شکل گیری قصـد ارائه داده اند که بسـیاری از آن ها را می توان با اسـتفاده از رویکرد قابلیت ها در دل عوامل تحولی و یا منابع جای داد و به گونه ای به مدل های یادشده انسجام بخشید و آن ها را برای مطالعۀ 1 Capability 2 Functioning قصد افراد در شرایط فقر مناسب ساخت .