Abstract:
در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که بیانگر دعاها و آرزوهای فردی و اجتماعی پیامبران است. بخشی از این آرزوها در گستره زمانی خویش، مجال تحقق نیافتهاند. از آنجایی که بسیاری آرزوهای انبیاء و اولیاء الهی به رغم استجابت از سوی درگاه ربوبیت، تا کنون محقق نشده و بنا به صراحت آیات قرآن کریم که تحقق وعدههای الهی را قطعی اعلان نموده؛ انتظار میرود که این آرزوها در عصر ظهور، به صورت کامل و قطعی، محقق شوند؛ چراکه در آن دوران، هدف غایی خلقت انسان که همانا بندگی و تشکیل جامعه خدامحور است، محقق گشته و لذا بسترهای لازم جهت تحقق آرزوهای حقیقی و سازنده انبیاء و اولیاء فراهم خواهد شد. تمایلات اجتماعی پیامبران که با توجه به روایات، شاهد تحقق آنها در عصر ظهور خواهیم بود عبارتند از: رونق اقتصاد، امنیت پایدار و فراگیر، تزکیه امم و... . بر این اساس میتوان گفت آرزوهای انبیاء و اولیای الهی، علاوه بر الهامبخشی به تلاشهای انسانی در جهت رسیدن به جامعه آرمانی عصر ظهور، میتوانند تصویری از مختصات حکومت جهانی صالحان در آخرالزمان را نیز ترسیم نمایند.
Machine summary:
البته این تقاضا در شرایطی مطرح شده که حضرت نوح تمام تلاش و کوششهای مستمر خود را برای ایمان آوردن آنها مینماید و پس از نومیدی از هدایت آنها به سوی خدا شکایت میبرد: (و قال نوح رب لا تذر علی الأرض من الکافرین دیارا( (نوح: 26) این آرزو به طریق دیگری نیز از لسان حضرت نوح بیان میگردد: (رب اغفر لی و لوالدی و لمن دخل بیتی مؤمنا و للمؤمنین و المؤمنات و لا تزد الظالمین إلا تبارا( (نوح: 28) البته باید به این نکته توجه کرد که پیامبران مظهر رحمت الهی بوده و همیشه با امتها و اطرافیان خود با رحمت و رأفت رفتار میکردند و همه گونه آزار و اذیت را در راه هدایت بندگان به جان میخریدند و اگر میبینیم که حضرت نوح؟ع؟ پس از 950 سال تبلیغ، لب به نفرین میگشاید، برای نفرین خود چنین استدلال میکند که اگر آنها را واگذاری، بندگانت را گمراه میکنند و جز نسلی کافر و فاجر به وجود نمیآورند: (انک إن تذرهم یضلوا عبادک و لا یلدوا إلا فاجرا کفارا( (نوح: 27) ضمن آنکه از این آیات بر میآید که عذاب الهی براساس حکمت است و جمعیتی که فاسد و مفسد باشند و نسلهای آینده آنها نیز در خطر گواهی و فساد قرار گیرند در حکمت خداوند حق حیات ندارند.