Abstract:
اجتماعی شدن و مشارکت سیاسی در نظام سیاسی عصر نوین همراه با مدرنیته، لازم و ملزوم یکدیگر در امر حاکمیت و حکومت در دنیای نوین دانسته شدهاند. لذا هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر گذاری پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بر میزان مشارکت سیاسی در میان دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. چارچوب نظری تحقیق، ترکیبی و با تاکید بر جامعه پذیری سیاسی میباشد. این تحقیق به شیوه پیمایش انجام شده است و دادهها به وسیله پرسشنامه از 370 نفر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در دانشکدههای فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی و اجتماعی جمع آوری شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد که میان متغیرهای مستقل (تحصیلات فرد، وضعیت تاهل، نوع شغل والدین (پدر و مادر)، وضعیت اقتصادی خانواده و استفاده از وسایل ارتباط جمعی و رسانهها) و متغیر وابسته (مشارکت سیاسی فرد) رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرها به ترتیب تاثیرگذاری و اهمیت شان در تبیین متغیر وابسته عبارتند از: وضعیت اقتصادی خانواده، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها، وضعیت تأهل، تحصیلات فرد و شغل پدر و مادر. در کل این متغیرها توانسته اند 54% از مشارکت سیاسی پاسخگویان را تبیین کنند.
Machine summary:
لذا هدف اصلي اين تحقيق بررسي تاثير گذاري پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي بر ميزان مشارکت سياسي در ميان دانشجويان دانشگاه علوم و تحقيقات تهران است .
نتايج تحليل نشان ميدهد که ميان متغيرهاي مستقل (تحصيلات فرد، وضعيت تاهل ، نوع شغل والدين (پدر و مادر)، وضعيت اقتصادي خانواده و استفاده از وسايل ارتباط جمعي و رسانه ها) و متغير وابسته (مشارکت سياسي فرد) رابطه معني دار وجود دارد.
از ديدگاه جامعه شناسي بايد بين مشارکت بعنوان يک حالت يا وضع (امر شرکت کردن ) و مشارکت بعنوان يک عمل و تعهد (عمل مشارکت ) تمايز قايل شد، مشارکت در معناي اول از تعلق به گروهي خاص و داشتن سهمي در هستي آن خبر ميدهد و درمعناي دوم داشتن شرکتي فعالانه در گروهي را ميرساند و به فعاليت اجتماعي انجام شده نظر دارد، مشارکت اشکال و درجات گوناگوني پيدا ميکند مانند همکاري،همياري، همبستگي، انطباق ، سازگاري، پذيرش ، انقياد و شيفتگي، سطوح گوناگوني از مشارکت را ميتوان تميز داد.
اين بررسي حالتي توصيفي دارد و همچنين وي نمونه گيري خويش را براساس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Sigel 2 Hills & Mcleod ٢١٨ اصول خاصي انجام نداده است وي نتيجه گرفته است که بين تحصيلات عاليه و مشارکت سياسي رابطه وجود دارد و راديو تلويزيون نقش مهمي را در افزايش آگاهي سياسي ايفا ميکند (مصفا، ١٣٧٤).
و براي تبيين رابطه اين متغير با مشارکت سياسي در سطح فاصله اي مورد استفاده قرار گرفته است .
فرض ضمني ما در اين تحقيق بر اين بوده است که هرچه ميزان استفاده از وسايل ارتباط جمعي بيشتر شود مشارکت سياسي فرد نيز بيشتر ميشود.