Abstract:
شواهد کلی حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش به ویژه در دو دهه گذشته فضای پرچالشی را تجربه کرده است. از سوی دیگر به نظر میرسد در جریان مطالعات و سیاستگذاریهای این حوزه، به تجربه دانشآموزان که مخاطبان آموزش و پرورش هستند توجه چندانی مبذول نشده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی دادهها، از منظری پدیدارشناسانه و با هدف مطالعه ساختارهای معنا و کشف روابط پنهان میان آنها، به تجربه زیسته دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران رجوع میکند. پس از مصاحبه عمیق با 8 نفر اشباع نظری حاصل شد. معنای ظهور یافته در خصوص آموزش، تحت عنوان «آموزش نخبه محور کنکوری»، در فرایند اصلی اجتماعی شناسایی شد. سه مقوله مرکزی «مدرسه»، «خانواده» و «کنکور»، و یک مقوله غیر مرکزی تحت عنوان «صنعت چاپ و انتشار کتب کنکوری» ظهور یافت. دو فرایند اصلی مهم دیگر تحت عنوان «فرایند اصلی روانشناختی اجتماعی»، و «فرایند اصلی ساختاری کارکردی» شناسایی گردید. این فرایندها حاکی از نقش مدرسه به عنوان مکانیزم رسمی خلق و بازتولید نظامهای ارزشگذاری دو قطبی، از جمله «اقلیت نخبه/اکثریت غیرنخبه» بوده و خانواده به عنوان «کارگزار اقتدارگرایی مدرسه در منزل» شناسایی گردید. که هر دوی این نهادها، در معنابخشی به کنکور به عنوان «تنها گزینه مناسب برای ادامه عضویت اجتماعی»، نقش مستقیم دارند.
Machine summary:
هر چند خستگي، نگراني دائمي، پرخاشگري و يا بيتفاوتي و اکراه و انزوا و همچنين ، رسانه اي شدن تعداد روبه افزايش خودکشيهاي دانش آموزان در نقاط مختلف کشور که گفته ميشود بر اساس دلايلي چون اضطراب ناشي از مدرسه ، افت تحصيلي، ناکامي در کسب نمره مطلوب در واحدهاي درسي و يا هراس از بازخواست از سوي والدين يا استهزا توسط ديگران رخ ميدهد نشان ميدهد که بحث آموزش رسمي دوران قبل از دانشگاه را دست کم بايد حوزه اي پرچالش دانست پژوهش هاي دقيقي در آن – به خصوص از منظر خود دانش آموزان که دريافت کنندگان اين آموزش ها هستند- صورت نگرفته است .
پس از مصاحبه عميق با ٦ نفر (٦ مصاحبه )، اشباع نظري حاصل شد، با اين حال طبق نظر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Phenomenological Perspective 2 Gerson and Horowitz 3 Beker and Edwards 4 Crouch and McKenzie 5 Trotter معتمد، تنهايي/ فهم پديدارشناسانه معناي آموزش و شناسايي فرايندهاي اصلي اجتماعي ...
الف -٤) مدرسه و سياست «تمرکز بر موفقيت اسب برنده » يافته ها نشان ميدهد که دبيرستان ها به عنوان مجري رسمي فرايند تحقق «آموزش نخبه محورکنکوري» عمل نموده و براي تحقق اين امر, اقدام به اجراي سياست «تمرکز بر موفقيت اسب برنده » مينمايند تا جايي که براي بالا بردن حداکثري شانس بيش ترين قبولي با بهترين رتبه ها در بهترين رشته ها و دانشگاه ها، براي اقليت نخبه خود به طور جداگانه از مدرسان کنکوري و کارآزموده استفاده کرده و به گفته مصاحبه شوندگان ، در ماه هاي آخر سال ، اکثريت غير نخبه را با آموزش کاستيهاي معمول مدرسه به حال خود رها ميکنند.