Abstract:
تماشاگران همواره یکی از ابعاد اصلی مسابقات فوتبال بوده و انجام مسابقات بدون حضور آن ها چندان اهمیتی ندارد؛ لذا پیش بینی حضورمجدد آن ها در مسابقات فوتبال، مسأله اصلی تحقیق بود. روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96-1395 بودند که بصورت تصادفی، تعداد 507 نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه در مقیاس لیکرت بود. نتیجه تحقیق، ارایه مدل مناسب پیش بینی حضورمجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال بود که مشخص شد خدمات ارایه شده بر رضایت مندی تماشاگران تأثیر می گذارد و رضایت مندی نیز توسط متغیرهای میانجی: تصویرذهنی، تعهداحساسی، تعهدحسابگرانه و وفاداری بر حضورمجدد آن ها تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، براساس مدل، 27 شاخص از طریق شش عامل می توانند بر حضورمجدد تماشاگران تأثیرگذار باشند و این متغیر را پیش بینی کنند. با توجه به نقش محوری متغیر خدمات ارایه شده پیشنهاد می گردد که خدمات ارایه شده در ورزشگاه ها بهبود یابد تا رضایت مندی، وفاداری و حضورمجدد تماشاگران افزایش یابد.
Machine summary:
نتیجه تحقیق، ارائه مدل مناسب پیشبینی حضور مجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال بود که مشخص شد خدمات ارائه شده بر رضایتمندی تماشاگران تأثیر میگذارد و رضایتمندی نیز توسط متغیرهای میانجی: تصویر ذهنی، تعهد احساسی، تعهد حسابگرانه و وفاداری بر حضور مجدد آنها تأثیر میگذارد.
بررسی پیشینه موضوع تحقیق نشان میدهد که در تحقیقات گذشته که با موضوعات مرتبط از جمله، ارزیابی کیفیت خدمات در ورزش و رویدادهای ورزشی و ارتباط آن با رضایتمندی، وفاداری و حضور مجدد تماشاگران که صورت گرفته است، شکافها و اختلاف نظرهایی در نتایج ارائه شده وجود دارد.
تعدادی از محققان مانند خادم، برومند و سالاری (2016)، برشان، الهی و آقایی (2016)، محمودی، سجادی و گودرزی (1394)، دوراندیش، الهی و پورسلطانی (1391)، علی دوست و احمدی (1391)، سیدجوادین، خانلری و استیری (1389)، باسی (2014)، کیم و لاوتر و لی Kim, LaVetter Lee (2012)، مورنو، کامپوس و هرواس Moreno, Campos Hervás (2009) و لی، پتریک و کرامپتون Lee, Petrick Crompton (2007) رابطه بین رضایتمندی، وفاداری و خرید مشتریان را مستقیم و مثبت دانستند، اما از سوی دیگر کارون Caruana (2002) رابطه کیفیت و رضایتمندی برروی تمایلات رفتاری تماشاگران را هم مستقیم و هم غیرمستقیم دانست.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل1: مدل مفهومی تحقیق برگرفته از مدل شاخص رضایتمندی مشتری نروژی، جانسون و همکاران (2001) بنابراین محقق در این مطالعه به دنبال تعیین اثر خدمات ارائه شده روی رضایتمندی، وفاداری و حضور مجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال است.