Abstract:
مقدمه و هدف: حمایت مالی شرکت ها از ورزش یکی از پرکاربردترین فعالیت های حوزه بازاریابی و از مهمترین منابع درآمدی در ورزش می باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی، تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر بر جذب حمایت مالی شرکت های صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب ایران می باشد. روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی در استان های فارس و خوزستان، مدیران تیم های ورزشی حرفه ای استان های فارس و خوزستان و همچنین مدیران ارشد(مدیر عامل، مدیر امور مالی یا مدیر فروش)شرکت های صنعتی بزرگ در استان های فارس و خوزستان می باشد؛ که از این بین تعداد407 نفر( 205 نفر در استان فارس و 202 نفر در استان خوزستان) به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. پرسشنامه تحقیق حاضر، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی مورد بررسی قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامه 94/0=KMO و پایایی به روش آلفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار های Spss و Smart- PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در کل 4 عامل حدود 812/68 درصد از واریانس ها را شامل می شدند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که عامل رسانه با تاثیر (35/0=β) بیشترین تاثیر بر جذب حمایت مالی واحدهای صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب کشور را دارا می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، به منظور جذب حمایت مالی واحدهای صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب کشور توصیه می گردد مباحث مربوط به رسانه ها بیش از پیش مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
Machine summary:
نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که عامل رسانه با تاثیر (٠٣٥=β) بیشترین تاثیر بر جذب حمایت مالی واحدهای صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب کشور را دارا می باشد.
-1 Mazodier& Quester -4International Event Group -2 Bennet& Roger -5 O'Reilly & Horning 3-Areska -6 Asagba محققانی مانند عسکری و همکاران (١٣٩١)، الهی (١٣٨٧)، الهی و همکاران (١٣٨٨)، سلطان حسینی و همکاران (١٣٩١)، بنار و همکاران (١٣٩١)، گروس و رایزینگر(٢٠١٤١)، نافر و بوهلر٢(٢٠١٠)، بیشتر به بررسی حمایت مالی به عنوان ابزار بازاریابی و یا به مواردی چون ، اهداف حمایت مالی، تاثیر و معیارهای انتخاب حامیان مالی در ورزش پرداخته اند و توافق کامل و جامعی در زمینه ی عوامل موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش وجود ندارد و این موضوع به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ١ : مدل آماری تحقیق بحث و نتیجه گیری نتایج این تحقیق ، تدوین ٤ عامل << رسانه <<، < و << اقتصادی- بازاریابی<< را به عنوان عوامل موثر بر جذب حمایت مالی شرکت های بزرگ صنعتی در ورزش جنوب غرب کشور آشکار ساخت .
سلیمی و همکاران (١٣٩٢) مشکلات عمده در زمینه قانون مالکیت معنوی و حق مولف در کشور و همچنین نبود قوانین صریح در این خصوص و عدم نظارت بر قوانین کنونی را از -1 Meenaghan -4 Strelize -2 Ivarsson -5 Lefever -3 Seguin -6 Asagba موانع جذب حمایت مالی در ورزش قهرمانی معرفی نمودند.
(2012), The Impact of Sport Sponsorship on Brand Equity: The Analysis of Red Bull GmbH; Bachelor Thesis for Degree in Marketing and Management Communication, Aarhus University.