Abstract:
تصویر زن مسلمان به موضوع روز تبدیل گشته است بخصوص که هدف جریانهای فکری ویرانگری قرار گرفته که با شبهه افکنی دربارة حقوق و وظایف زنان آهنگ ایجاد شک و تردید در دین و ارزشهای زنان را دارند و به این منظور از همه ابزار و امکانات از جمله مطبوعات و نشریات کمک میگیرند. به این دلیل موضوع «تصویر زن مسلمان در مقالات بنتالهدی» را انتخاب کردهایم و بر مجلة نجفی اضواء به عنوان نمونه تاکید شده تا معیارهای آن تصویر را در نشریات و عواملی که در ترسیم آن دخالت دارند، باز شناسیم. مجلة الاضواء نشریهای اسلامی است که زیر نظرگروهی از علمای در نجف بود و بیشتر مطالبش جنبة ارشادی برای جامعه داشتند. شمارة نخست آن در فوریه 959م چاپ و مجله در ژوئیة 1966م متوقف شد. بنتالهدی دریافت که به دلیل چیره شدن تمدن غربی بوسیلة مزدورانی چون حزب بعث جایگاه زن مسلمان در حال فاصله گرفتن از الگوی دینی است لذا با فعالیتهای فرهنگی بخصوص مقالاتی که در آن مجله چاپ میکرد اقدام به روشنگری افکار و ترسیم تصویر زن مسلمان نمود.
بنتالهدی مسائل زن مسلمان را مطرح میکرد مانند: جایگاه زن در اسلام، آموزش، نقشها، حقوق در ازدواج، حجاب، نقض اجتماعی او در دورة معاصر. در آخر ثابت کرده است که اگر زن مسلمان میان زندگی خود زیر سایة اسلام با زندگی زن در اروپا مقایسه کند، به تفاوت این دو نوع زندگی پی خواهد برد. زیرا اسلام حقوقی به زن بخشیده است که جایگاهش را در جامعه ارتقا میدهد. همچنین شکست جوامع غیر اسلامی و ناتوانی نظامهای دیگر بر فراگیری حقوق و برآورده ساختن نیازهای انسان، برای او روشن خواهد شد.
Machine summary:
قسم البحث الی مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة فضلا عن قائمة المصادر والمراجع، تضمن المبحث الاول نبذة تعریفیة بمجلة الاضواء النجفیة ومؤسیسها واعدادها، وجاء المبحث الثانی بعنوان: بدایة النشاط الثقافی للشهدة بنت الهدی فقد عالجت فیه النتاج الثقافی لآمنة الصدر الذی مثل البدایة الأولی لنشر طروحاتها وأفکارها عن طریق مجموعة من المقالات والقصص الأدبیة، التی سلطت الضوء علی ما قدمته من رؤیة وأفکار تتعلق بالمرأة، وقد تناول المبحث الثالث: صورة المرأة المسلمة فی مقالات الشهیدة بنت الهدی عملت آمنة علی توعیة المرأة العراقیة من خلال العدید من الممارسات الاجتماعیة التی تمثلت فـی العدید من الواجهات التربویة، کان فی مقدمتها المقالات التی کانت تنشرها فی مجلة الاضواء النجفیة، إذ کانت موجهة للمرأة بشکل خاص.
لم تکن المرأة بعیدة عن موضوع أخر هو (المهر او الصداق) والذی خضع هو الأخر للعادات، حتی اصبح الغلو فی ذلک من مظاهر البذخ وجانب اعتباری للمرأة وکانها سلعة یتم المساومة علیها فیما تجاهل اولیاء الأمر الأضرار الأجتماعیة فی هذا الجانب (بنت الهدی، 1962، الأضواء، العدد 3، ص141)، اذ أشار الإسلام الی ان الزواج شراکة روحیة بعیدة عن المادة، إذ لا تزال الفتاة تحت وطأة بقایا افکار العصر الجاهلی، فهی اما فتاة متحررة منطلقة من کل قید أو فتاة ضعیفة لا تتمکن من اثبات وجودها (المصدر نفسه، ص142).
7. دور المرأة المعاصرة فی المجتمع وفق نظرة بنت الهدی ناقشت آمنة مسألة مهمة تخص المرأة والتی تتعلق بواجبها تجاه مجتمعها، فکثیرا ما اوضحت ان سمو المرأة وعلو شأنها یتمثل بالتزامها بتعالیم الإسلام الذی هیألها مکانتها فی المجتمع، لذلک فهی مطالبة بواجب تجاه المجتمع وبقدر تعلق هذا الواجب بفکر المرأة العقائدی فلا بد لها من الخوض فی غمرات الحرکة المستمرة لنشر الإسلام والدعوة الی الله فی البیئة والمحیط الذی تعیش فیه، علی الرغم مما یواجها من مشاکل وعقبات اذ لا بد لها من مواجهة هذه العقبات بالصبر والحکمة (مؤسسة السید حسین الصدر، د.