Abstract:
امروزه در زمینة زیباییشناسی و چگونگی قضاوت و تجربة آن، تنوّع بیحد و مرزی در معماری، برنامه ریزی شهری و طرّاحی شهری ایرانی دیده می شود. میدانیم که یکی از نمودهای عینی معماری و شهر سازی سنّتی ایران که متاسفانه امروزه نقش اصلی خود را از دست داده، بازار است. به نظر می رسد بررسی مقوله های مربوط به ارزش های زیباییشناسی شهرهای اسلامی در بازارهای ایرانی با هدف بازآفرینی و احیای این ارزشها ضروری است؛ چرا که به باور حکمای اسلامی، زیباییهای موجود در محیط، جلوههایی از زیبایی مطلق یعنی حق تعالی هستند و بازارها همواره به عنوان ستون فقرات شهرها ایفای نقش کرده اند. با توجّه به این نکته، در این تحقیق دیدگاه های مختلف در زمینة زیبایی شناسی اسلامی بررسی و ویژگی های بازارهای ایرانی بازخوانی شده است. در ادامه و در بستری از مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و تحلیل محتوا و شیوة تحقیق گروه تمرکز، شاخص های زیباییشناسی در حکمت متعالیّه (زیباییشناسی جامع) استخراج و در مورد کالبد سرای شریفیّة همدان تحلیل شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشانگر این مهم هستند که مولّفه های زیبایی شناسی جامع در بازارهای ایرانی در قالب دو گونة کلّی مولّفه های ذهنی ـ روانشناختی و فرمی ـ کالبدی قابل تقسیم بندی هستند و عوامل بسیاری از جمله نور، رنگ، کمال، تناسب، هندسه، سلسله مراتب در آفرینش این زیبایی تاثیرگذار بودهاند.
Façade، portal of entrance of each building، have great importance، since it is junction to the city، and symbol of identity of each building. It is more important in mosques، which are the main buildings of the Iranian-Islamic city، because of it’s importance in attraction to the audience and transfering the concepts of Islam. Historically، the emergence of ornaments in mosques begins first with the altar and adjacent walls. It then passes through to other parts، eventually in the entrance، which show sight of mosque through the passage. A facade، which is edge of crossing the material world to reach the spiritual level، requires ornaments that connect this two different worlds. Such ornaments، which seem to have grater duty than other ornaments، are worth knowing and analyzing. This research is aimed at examining the form and content of these ornaments. Therefore، the entrance façade of all Shiraz registered historical mosques which have no unprincipled changes have been investigated. In 15 selected mosques، descriptive-analytic studies were performed by collecting data from library and field method. In the end، in addition to identifying various ornaments، such as brick، stone، tile، the location of their use in front of each mosque، motifs، lines and mentioned contents، were also examined. Finally، it was found that tile had highest and bricks had the minimum use among the other ornaments in the mosques of Shiraz. Despite the fact that it was used in the Safari era، stone ornaments were removed in the period after that، but since the Qajar period it has used again. Mogharnas، which is commonly used ornament since the Safavid era، has always been accompanied by inscriptions. The inscriptions in which most of the themes emphasized on prayers and its time.