Abstract:
در تبیین نظری کلام و گفتار امام راحلقدس سره در رابطه با نقش مثبت یا منفی رسانه در تحولات ایران معاصر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بایستی میان انواع رسانه، تفکیک و تمایز قایل شد؛ از صحیفه ی امام این گونه می شود استنباط کرد که رسانه در معنای عام خود می تواند با کارکردی بیدارگرایانه و آگاهی بخش، در روند توسعه و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه، نقشی مثبت و تاثیرگذار داشته باشد، اما از سویی دیگر، گاهی رسانه می تواند آگاهی کاذب تولید و یا در جهت اهدافی خاص و متمایل به مطامع قدرت حاکمه با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، تعامل و تقابل داشته باشد.
حضرت امام قدس سره میان کارکرد رسانه هایی مانند مطبوعات، رادیو-تلویزیون، سینما و هم چنین رسانه های گروهی بیگانه، در قبل و بعد از انقلاب تفاوت و تمایز قایل بودند و اغلب رسانه های گروهی غربی و بیگانه را دروغ-گو، منفی نگر، دسیسه جو، تفرقه انداز و معاند با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دانسته و بر لزوم مقابله ی رسانه های داخلی با این رسانه ها، از طریق، هم سویی با خط ملت، امیدوار نگه داشتن مردم به آینده و گسترش محدوده ی تبلیغات رسانه های داخلی به بیرون از مرزها اصرار می ورزیدند و در عین حال، ازجمله ی وظایف اصلی رسانه های داخلی از قبیل مطبوعات، رادیو-تلویزیون و سینما که از بیانات امام راحل قدس سرهمی شود استنباط کرد، می توان به مواردی از قبیل: تذهیب و تربیت جوانان و جامعه، خدمت به مملکت، به خدمت گرفتن قلم و اندیشه-ی اصحاب رسانه در جهت حفظ ارزش های انقلاب اسلامی، تقویت روحیه ملت در برابر دسیسه های دشمنان، عدم تضعیف خودی ها، دوری گزینی مسئولین و اهالی رسانه از معرکه ها و معرکه آفرینی ها، باورپذیرکردن مفهوم جمهوری اسلامی یعنی نظامی با محتوای اسلامی برای ملت، مقابله با توطئه ها و رفع نابسامانی ها، دقت در اسلامی بودن صدا و سیما و لزوم کنترل برنامهها توسط افراد آگاه و متعهد، ضرورت داشتن استقلال فکری و نفی غربزدگی در یک رادیو و تلویزیون مستقل و ملی و ... اشاره کرد.
Machine summary:
حضرت امام قدس سره میان کارکرد رسانههایی مانند مطبوعات، رادیو-تلویزیون، سینما و همچنین رسانههای گروهی بیگانه، در قبل و بعد از انقلاب تفاوت و تمایز قایل بودند و اغلب رسانههای گروهی غربی و بیگانه را دروغگو، منفینگر، دسیسهجو، تفرقهانداز و معاند با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دانسته و بر لزوم مقابلهی رسانههای داخلی با این رسانهها، از طریق، همسویی با خط ملت، امیدوار نگهداشتن مردم به آینده و گسترش محدودهی تبلیغات رسانههای داخلی به بیرون از مرزها اصرار میورزیدند و در عین حال، ازجملهی وظایف اصلی رسانههای داخلی از قبیل مطبوعات، رادیو-تلویزیون و سینما که از بیانات امام راحل قدس سرهمیشود استنباط کرد، میتوان به مواردی از قبیل: تذهیب و تربیت جوانان و جامعه، خدمت به مملکت، به خدمت گرفتن قلم و اندیشهی اصحاب رسانه در جهت حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی، تقویت روحیه ملت در برابر دسیسههای دشمنان، عدم تضعیف خودیها، دوری گزینی مسئولین و اهالی رسانه از معرکهها و معرکه آفرینیها، باورپذیرکردن مفهوم جمهوری اسلامی یعنی نظامی با محتوای اسلامی برای ملت، مقابله با توطئهها و رفع نابسامانیها، دقت در اسلامی بودن صدا و سیما و لزوم کنترل برنامهها توسط افراد آگاه و متعهد، ضرورت داشتن استقلال فکری و نفی غربزدگی در یک رادیو و تلویزیون مستقل و ملی و ...
پس با توجه به کارکردها و اهداف راهبردی رسانهها، میتوانیم هم ادعا کنیم که رسانه در دنیای امروز نهتنها ابزار اعمال قدرت است، بلکه، مولد و خالق قدرت هم هست؛ و این همان مفهومی است که حضرت امام خمینی قدس سره ، بارها و بارها در بیانات خود به آن تأکید داشته و نقش تبلیغی و قدرت بخشی یا تضعیفکنندهی رسانه را در موافقت و یا مخالفت با یک تفکر خاص، مانند انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، مهم و حساس ارزیابی کردهاند.