Abstract:
هدف: بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموختگان رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی طی سالهای 94-1390 به تعداد 338 نفر(191 کارشناس و 147 کارشناس ارشد) بودند. نمونه در دسترس طبقهای، به ترتیب 123 و 108 نفر و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. یافتهها: 4/ 53 درصد از دانشآموختگان بیکارند. اشتغال اکثر شاغلان از طریق شرکت در آزمون استخدامی و در سازمانهای خصوصی از نوع خدماتی بوده است. میزان رضایت شغلی و ارتباط شغل با رشته تحصیلی اکثر شاغلان، متوسط بوده است. تاثیر برند دانشگاه علامه طباطبایی بر اشتغال در حد متوسط متمایل به زیاد بوده است. از 53 عنوان درس تخصصی و اصلی مدیریت آموزشی در مقاطع کارشناسی و ارشد، تنها 7 درس برای شاغلان کاربرد داشته و از طرفی ، بیشتر نیازهای آموزشی آنان برای انجام بهینه شغل، شامل مهارتآموزی، کارهای رایانهای و نرمافزاری، دورههای آموزشی شغلی، زبان، مهارتهای نیازسنجی آموزشی و آشنایی با کارهای اداری است. نتیجهگیری: در ایران، بین نیاز جامعه به نیروی کار دانا و ماهر با کیفیت خروجیهای دانشگاهی فاصله قابل توجهی وجود دارد. بنا به یافتههای پژوهش، ضرورت تحول و دگرگونسازی محتوای آموزشی و برنامه درسی در رشته مدیریت آموزشی کاملا احساس میشود. همچنین لازم است دو درس کار عملی در سازمانهای آموزشی با جدّیت و بهرهوری بیشتر اجرا شود تا مهارت لازم برای دانشجو تا حدودی حاصل شود.
Machine summary:
13 در ارتباط با ماهيت و آينده رشته هاي دانشگاهي که در نهايت موجب اشتغال دانش آموختگان متخصص در آن زمينه ميشود، ميبايست ابتدا به هدف و فلسفۀ ايجاد هر کدام از اين رشته ها توجه شود؛ که در اين پژوهش ، تمرکز بر رشتۀ مديريت آموزشي بوده است .
اکثر دانش آموختگان سابقۀ کار حين تحصيل در دانشگاه يا قبل از آن را نداشته اند که اين نتيجه با پژوهش شرفي و مقدم(١٣٩٣) همسو است .
نتايج اين بخش با پژوهش شرفي و مقدم(١٣٩٣) و سعيدي و همکاران(١٣٨٩) که نشان دادند دانش آموختگان از مهارتهاي اکتسابي در دانشگاه براي ورود به بازار کار چندان راضي نبودند، همسو است .
Exploring Leadership's Business Cultural Assumptions and Practices within the Higher Education Industry Influencing Graduate Employment Success in the 21st Century: An Exploratory Qualitative Inquiry.
Examining Brain Drain: Demographic, Educational and Employment Factors Influencing Lehigh University Graduates to Stay Or Leave the Region.
Identifying the Factors Affecting Employment and Unemployment of Graduates of Psychology and Educational Sciences at Alzahra University.
“Multi-Faceted Training and Employment Approaches as Panacea to Higher Education Graduate Unemployment in Nigeria”.
“The Employment Status of Graduates of Higher Education in Tehran with an Emphasis on the Demographic and Social Factors Affecting it”.
Study of the Relationship between the Student's Degree and the Employment Status of Graduate Students in Psychology and Education Sciences and Social Sciences Schools in 2007-2008.