Abstract:
آموزش علوم یکی از مولفه های اساسی برنامه ی درسی است که موجب رشد تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله در فراگیران می شود؛ بنابراین انتخاب شیوهی مناسب تدریس و استفاده از الگوهای نوین و خلاق توسط معلمان اهمیت بسیاری دارد. هدف این پژوهش بررسی انواع روشهای تدریس مناسب برای درس علوم و معرفی آن به معلمان است تا بتوانند در امر تدریس به منزله ی فردی حرفه ای عمل کنند. روش کار این پژوهش، بصورت کتابخانه ای است. یکی از روشهای تدریس علوم تجربی، تدریس به شیوه ی پژوهش محور است که توسط آن یکی از اهداف عمده ی آموزش و پرورش در درس علوم یعنی توانایی حل مساله آفرینی و ابتکار فراگیر تحقق می یابد. شیوه دیگر آموزش علوم، آموزش به شیوه ی کاوشگری است. از آن جایی که مهمترین عامل ایجاد کننده تغییر برای بهبود سیستم های آموزشی معلمان هستند، تنها یک معلم حرفه ای است که می تواند از روش های تدریس متنوع در علوم استفاده کند و میزان یادگیری فراگیران را افزایش دهد. معلم حرفه ای کسی است که علاوه بر دانش و تجربه کافی با روش های تدریس نیز آشنایی دارد و می تواند کلاس اثر بخش و جذابی داشته باشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که روش های مطلوب و موثر در تدریس علوم تجربی بهره گیری از روش های پژوهش محوری، یادگیری اکتشافی، کاوشگری و ... می باشد. این روش ها توسط معلمان حرفه ای که سه ویژگی دانش، تجربه و روش تدریس را دارا باشند، اجرا می شود.
Machine summary:
com ارسال: تیر ماه 97 پذیرش: فروردین ماه 98 چکیده آموزش علوم یکی از مولفه های اساسی برنامه ی درسی است که موجب رشد تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله در فراگیران می شود؛ بنابراین انتخاب شیوه¬ی مناسب تدریس و استفاده از الگوهای نوین و خلاق توسط معلمان اهمیت بسیاری دارد.
از آن جایی که مهمترین عامل ایجاد کننده تغییر برای بهبود سیستم های آموزشی معلمان هستند، تنها یک معلم حرفه ای است که می تواند از روش های تدریس متنوع در علوم استفاده کند و میزان یادگیری فراگیران را افزایش دهد.
فواید استفاده از روش تدریس اکتشافی: پرورش قدرت تفکر افزایش انگیزه درونی و اعتماد به نفس نظم دادن به مطالب پراکنده افزایش قدرت خلاقیت و کاوشگری گروهی بودن کار تحقیقات نشان داده است از آن جا که در این شیوه ها، فراگیران به تناسب توانایی هایشان در درس پیش می روند و در بسیاری از رفتار های آموزشی مستقل و با اختیار خود عمل می کنند؛ بنابراین مطالب درسی را بهتر، مستقل تر و موثر تر یاد می گیرند [12] .
این وضعیت دوگانه، توسعه ی حرفه ای معلمان از اهمیت والایی برخوردار است و آن عبارت است از فرایند اندوختن مهارت ها، معلم حرفه ای کسی است که علاوه بر دانش و تجربه کافی با روش های تدریس نیز آشنایی دارد و می تواند کلاس اثر بخش و جذابی داشته باشد.
Moreno, Juan Manuel, Do the initial and the continuous teachers professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrows education.