Abstract:
با پیدایش جامعه مدرن و افزایش گستره آن در مرزهای جهانی و به تبع آن در جامعه ایرانی، مصرف بهعنوان دال مرکزی آن در کانون توجه فعالین صنعت قرار گرفته است. در این میان فرآیند پرداخت به عنوان قلب تجارت جهانی باعث شده است تا امروزه فن آوری ها و کسب وکارهای فراوانی پیرامون این مفهوم شکل گرفته و تلاش ها جهت تسهیل این فرآیند برای مصرف کنندگان روز به روز بیشتر شود. مصرف کنندگان ایرانی نیز پس از تجربه پذیرش فن آوری های مرتبط با پرداخت الکترونیک، اشتیاق فراوانی جهت بهره برداری از فنآوری های پرداخت همراه از خود نشان داده اند. افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین، اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرف کننده ایرانی به استفاده از این فن آوری ها بیش از پیش شود؛ بنابراین در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی و دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، فرصت های کارآفرینانه این خدمات شناسایی شده و در انتها در چارچوبی کاربردی جهت بهره برداری فعالین این صنعت دسته بندی شده است.
Machine summary:
افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین، اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرف کننده ایرانی به استفاده از این فن-آوری ها بیش از پیش شود؛ بنابراین در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی و دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، فرصت های کارآفرینانه این خدمات شناسایی شده و در انتها در چارچوبی کاربردی جهت بهره برداری فعالین این صنعت دسته بندی شده است .
تعاریف متعددی از پرداخت همراه وجود دارد که اغلب این مفهوم به صورت تراکنش پولی بین دو طرف از طریق فن آوری بی سیم با استفاده از دستگاه های همراه تعریف شده است [40 و 44 و 56].
از طرف دیگر، صنایع مکمل و سیاست گذاران نیز می توانند از این طریق و با توجه به خلاءهای موجود در صنعت، زیرساخت های مورد نیاز جهت توسعه این خدمات را فراهم آوردند؛ بنابراین برای نیل به اهداف پژهش حاضر، این پژوهش به لحاظ ساختار روشی پژوهشی کیفی است که در دو فاز صورت می گیرد.
در بررسی پیشینه پژوهشی داخلی مشخص شد که موضوع خدمات مالی شامل پرداخت همراه و بانکداری همراه چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته و معدود پژوهش هایی در این زمینه وجود دارد که بخش بزرگی از این پژوهش ها نیز به تشریح این صنعت در سطح جهانی پرداخته اند (برای مثال [7 ، 9 ، 15]) که از حوزه هدف این پژوهش به دور است؛ اما پژوهش های مرتبط با سیستم پرداخت همراه در ایران محدود به تعداد اندکی مقاله است که در جدول 2 آمده است.