Abstract:
هدف از این مطالعه، ساخت، اعتباریابی، رواسازی و استاندارد کردن مقیاس ویژگی های مدرسه صالح بود. 185 نفر شرکت کننده (مدیر و معاونین مدارس ابتدایی) به روش نمونه گیری تصادفی از شهر بیرجند انتخاب شدند و به مقیاس ویژگی های مدرسه صالح پاسخ دادند. تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس، هفت عامل (احسان و عدالت، ساده سازی، مشارکت و تعاون، انعطاف پذیری، متناسب سازی، پالایش و تعادل) را نشان داد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی با مولفه های اصلی نشان داد که پرسش نامه مدرسه صالح مقیاسی هفت بعدی است، که 79/66 درصد واریانس ویژگی های مدرسه صالح را تبیین می کند و مقدار KMO برابر 927/0 و آزمون کرویت بارتلت نیز معنادار است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ کل مقیاس 97/0 و برای خرده مقیاس ها به ترتیب 94/0، 92/0، 91/0، 92/0، 87/0، 84/0 و 84/0 به دست آمد. مدل معادلات ساختاری، سازگاری مناسبی با هفت متغیر پنهان داشت و مدل از برازش مناسبی برخوردار بود. روی هم رفته، می توان گفت که نتایج این پژوهش حمایت تجربی کافی را برای پایایی و روایی این مقیاس در نمونه مورد مطالعه فراهم می کند.
Machine summary:
تعریف تربیت رسمی و عمومی با اتکا بر تعریف تربیت و فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران، عبارت است از: بخشی از جریان تربیت که به شکل سازماندهی شده، قانونی، عادلانه، همگانی و الزامی در مدرسه با محوریت دولت اسلامی و مشارکت فعال دیگر ارکان تربیت (خانواده، رسانه و سازمانها و نهادهای غیردولتی) صورت میپذیرد و با تأکید بر وجوه مشترک (انسانی، اسلامی، ایرانی) همراه با توجه به وجوه اختصاصی هویت متربیان (بهویژه هویت جنسیتی) در پی آن است تا آنان، مرتبهای از آمادگی را برای تحقق حیات طیبه در ابعاد گوناگون فردی، خانوادگی و اجتماعی به دست آورند، که تحصیل آن برای عموم افراد جامعه لازم و شایسته باشد (مبانی نظری سند تحول بنیادین، 1390، ص236).
لذا در بخش مفاهیم کلیدی فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران، عنوان جامعه صالح بر اساس مبانی دینی برای اشاره به شأن جمعی و بعد اجتماعی حیات طیبه انتخاب شده است.
در بررسی و پاسخ به پرسش دوم تحقیق، مبنی بر اینکه آیا پرسشنامة مدرسه صالح از پایایی لازم برخوردار است، تعیین ضریب پایایی با محاسبة همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ انجام شد؛ به این ترتیب، ضریب پایایی عوامل رابطه احسان و عدالت (94/0)، سادهسازی (92/0)، مشارکت و تعاون (91/0)، انعطافپذیری (92/0)، متناسبسازی (87/0)، پالایش (84/0)، تعادل (84/0) و کل پرسشنامه α = 97/0 به دست آمد.
نتایج تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه مدرسه صالح، ابزاری چندبعدی و دارای هفت عامل است که عوامل آن به ترتیب درصد واریانس مقدار ویژه در تبیین ویژگیهای مدرسه صالح عبارتاند از: احسان و عدالت، سادهسازی، مشارکت و تعاون، انعطافپذیری، متناسبسازی، پالایش و تعادل.