Abstract:
در این مطالاه تحلیلی ابتدا ضرورت بحث مایش موزش عالی در راستای تامین عدال موزشی بررسی شده اس که در آن با مروری اجمالی بر اهم دستاوردهای فاالی هایی که تا کنون در این راستا صورت گرفته اس ضرورت باز تحقیقی در این رابطه با جه گیری نتایج کاربردی تر برای استفاده بهینه در راستای عدال موزشی روشن میشود. سپس در ادامه به ارزیابی کلان مراکز موزش عالی به ۲ فصلنامه تحقیقات رفاه اجتماعی» شماره ۴» زمستان ۳٩
تفکیک استانها ی کشور میتنی بر شاخصهای منتخب مصوب این موضوع توسط
شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخنه شده است. این ارزیابی با روش تلفیقی
دلفی- کارتوگرافی (همپوشی لایههای معیار) و به کمک نرم افزار 715 انجام و
ننای جمآن استخراج شده است. این نتایج اولویت استانها را در توسعه و یا تحدید
مراکزآموزش عالی مشخص میکند. همچنین در اننهای این نحقیق پیشنهادهایی
جهت گسترده ت رکردن این مطالعه و تسری آن به مقیاس بزرگتر در فرآیند اجرایی
طرح آمایش آموزش عالی و لزوم توجه ویژه به این یخش جهت درج در برنامه
ششم توسعه کشور ارائه شده است.
آ
Machine summary:
این گام مهم که با توجه به نقشه آماده شده توسط این آمایش برداشته میشود، میتواند آگاهی نسبت به توانمندیهای هر منطقه و پیرو آن، شکوفایی مناطق دارای پتانسیلهای گوناگون را به همراه داشته باشد (براتعلی و همکاران، 1392: 2) بیان مسأله هر چند ضرورت گسترش آموزش عالی همواره مورد توجه متولیان در زمانهای گوناگون بوده و در برخی از مواقع به دلیل نیاز به نیروی انسانی متخصص و عدم تعادل در عرضه و تقاضا و همگامی با مدرنیزاسیون و مدرنیته بوده است، اما افزایش بیسابقه ظرفیت آموزش عالی کشور طی دهههای اخیر و پراکندگی جغرافیایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و افزایش دانشجویان به ویژه علوم انسانی و از طرفی رکود سیستمهای اقتصادی و بازار کار و اشتغال و از طرف دیگر نیاز کشور به تربیت نیروی متخصص و متعهد برای پیشبرد اهداف نظام اسلامیو دستیابی به اهداف والای چشم انداز 1404، ضرورت توجه بیشتر به مزیت نسبی هر یک از مناطق جغرافیایی کشور در چارچوب اجرای طرحهای آمایش در حوزه آموزش عالی را به طور کلی اجتناب ناپذیر کرده است (محقق، 1385: 5).
موارد زیر برای توسعه این تحقیق و تکمیل شدن مدل پیشنهادی برای اجرای طرح آمایش آموزش عالی لازم به توجه است: میتوان با مطالعات گسترده تر و شناسایی و لحاظ سایر شاخصهای موثر (نظیر میزان تناسب رشته محلها با نیازهای محلی و مزیتهای نسبی مناطق بر اساس نظریات پایه توسعه استانها و نیز مطابقت آن رشته با اولویتهای نقشه جامع علمی کشور) در این حوزه و نیز تسری نظرات کارشناسان و صاحبنظران بیشتری به میزان تاثیر گذاری هر شاخص در این مدل، بر دقت و اعتبار خروجی آن افزود.