Machine summary:
7 آرتمیس، شاهزادهٔ هخامنشی لیمیره (عموزادهٔ کوروش کوچک) به طرزی مشابه بر روی مهرش بهتاریخ حدود ۴۰۱ پیش از میلاد به تصویر کشیده شده و بر آرامگاه داریوش، «اسپاتین» که حامل سلاح داریوش است، همو که هرودوت مشخصا بهعنوان «پارسی» معرفی کرده بود، 8 لباس «مادها» را پوشیده است.
29; Barnett, in Survey of Persian Art. Schoppa, pp.
1 نوعی نیز توسط اعضای هیئت نمایندگی پانزدهم (احتمالا پارتها) 2 در پلکان جلویی آپادانا و همچنین پارسها در برخی سنگهای قیمتی یونانی-ایرانی 3 همچون تندیسی نقرهای که در موزهٔ برلین نگهداری میشود 4 (تصویر۸) و نیز اشرافزادههای ایرانی منقوش بر لوح عاجی دمتریاس در مقدونیه 5 (تصویر ۱۳) پوشیده شده که با چینهای افقیاش، نشان میدهد از پارچههای بسیار نرم -احتمالا ابریشم- درست شدهاست.
7 موبدانی که در لوحهای «گنجینهٔ جیحون» 8 و نیز آتشکدهٔ کاپادوکیه 9 به تصویر کشیده شدهاند، چکمههایی بلند با زیرهای ضخیم و پاشنهای نسبتا بلند پوشیدهاند که در گزارش کسنوفون از توصیف «لباس مادی» که توسط کوروش بزرگ پوشیده شدهاست 10 این نکته خاطرنشان شده که «ایرانیان کفشهایی دارند که صاحبش میتواند بدون آنکه مشخص شود، به راحتی چیزی در داخل کفهاش قرار دهد، برای همین معمولا بلندتر از قدش نشان میدهد».
Akurgal, “Griechisch-persische Reliefs aus Daskyleion,” Iranica Antiqua 6, 1966, pp.
Idem, “A Persian Monument at Athens, and Its Connections with the Achaemenid State Seals,” in M.
E. Herzfeld, Iran in the Ancient East, London, 1941.
Idem, Darius und die Perser, 2 vols.
G. Walser, Die Völkerschaften auf den Reliefs von Persepolis.