Abstract:
با توجه به اهمیت نوآوری و کارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی جوامع به واسطه خلاقیت، و از آنجا که یکی از سیاستهای سازمان آموزش فنی حرفهای ارتقا مهارت نیروی انسانی به جهت گسترش اشتغال از طریق آمادهسازی افراد برای پاسخگویی به تغییرات روزافزون دانش و فناوری است می توان گفت محیط اجتماعی که از طریق فرهنگ همکاری، خلاقیت فردی را مورد حمایت قرار می دهد نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند. از این رو پژوهش حاضر با تدوین یک مدل دو سطحی قصد بررسی عوامل موثر بر فرهنگ همکاری و خلاقیت فردی را دارد. این مطالعه بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی است. 319 نفر از مربیان و کار آموزان مراکز دولتی و آزاد سازمان آموزش فنی و حرفهای شهر اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS ، Amos و Hlm انجام شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که در سطح فرد هوش هیجانی از طریق سازههای اعتماد بین فردی و فرهنگ همکاری بر خلاقیت فردی اثرگذار است و همچنین در سطح گروه فرهنگ همکاری تیمی و خلاقیت تیمی تاثیر ویژهای بر فرهنگ همکاری فردی و خلاقیت فردی دارند.
Machine summary:
طراحي و تبيين مدل دوسطحي از تاثير هوش هيجاني بر اعتماد و اثر آن بر فرهنگ همکاري و خلاقيت فردي (مورد مطالعه : مربيان و کارآموزان مراکز دولتي و آزاد سازمان آموزش فني و حرفه اي شهرستان اهواز) مهدي نداف فرج الله رحيمي زهرا غلامي چکيده با توجه به اهميت نوآوري و کارآفريني در رشد و توسعه اقتصادي جوامع به واسطه خلاقيت ، و از آنجا که يکي از سياست هاي سازمان آموزش فني حرفـه اي ارتقـاء مهـارت نيـروي انسـاني بـه جهـت گسترش اشتغال از طريق آماده سازي افراد براي پاسخگويي به تغييرات روزافزون دانش و فناوري است ميتوان گفت محيط اجتماعي که از طريق فرهنگ همکـاري، خلاقيـت فـردي را مـورد حمايـت قـرار ميدهد نقش مهمي در اين زمينه ايفاء ميکند.
فرهنگ همکاري نشان دهنده اين است که افراد چگونه به طور گسترده ايي با هم کار ميکننـد، ارتباط برقرار ميکنند و چگونه به سمت يک هدف مشترک هدايت ميشوند که اين امر منجر بـه همکاري با کيفيت بالاتر شده و تمايل کارکنان را به سمت ارائه پيشنهادات خلاقانه بدون ترس از انتقاد همراه با مجازات و در واقع انتقاد سازنده تقويت مـيکنـد ( ,Rego, Sousa, Pina e Cunha ٢٥٢ ,٢٠٠٧ ,Saur-Amaral &Correia ).
Cronbach’s Alpha of the variables of the research متغيرها تعداد گويه ها آلفاي کرونباخ منبع Resource Croalnpbhaach's Nstuatmebmeernotf Variables هوش هيجاني ٢٠ ٠/٨٦ Jordan and Lawrence (2009) Goleman (1998) اعتماد شناختي و عاطفي ٨ ٠/٨٠ McAllister (1995) Andre (2015) Xu, Cui, Qualls and Zhang (2017) فرهنگ همکاري ٦ ٠/٨٧ Ruga (2014) Weeks, Roberts, Chonko and Jones (2014) Lopez, Peon and Ordas, (2004) خلاقيت فردي ٩ ٠/٩٤ (٢٠١٣) Bornemisza Perry-Smith (2014) خلاقيت تيمي ٧ ٠/٨٥ (٢٠٠٧) .