Abstract:
در پی نقد جناب محسن موسیوند بر سه مقاله سفینه، پاسخهایی بر این نقدها در این مقاله میآید. در این پاسخها تلاش بر این است که در فرآیند گفتگویی سازنده، آموزههای قرآن بسندگی بهتر تبیین شده و برخی از ابهامها برطرف شود.
Machine summary:
(الأنوار النعمانیة، ج1 ص 223) ان تفسیر القرآن لا یجوز الا بالاثر الصحیح عن النبی صلی الله علیه و آله او عن الائمة علیهم السلام (همان) آیا اگر کسی آیاتی از قرآن را متشابه بداند این به معنای رمز و معما دانستن قرآن است؟ او همچنین در کتاب «منبع الحیاة و حجیة قول المجتهد من الأموات» نظر اخباریان را در برابر نظر عدهای قرار میدهد که بدون ملاحظه روایات فراوان معارض با فهم آنها از آیه و با کنار گذاشتن آن روایات کثیر متعارض، به اخذ مستقیم احکام از متن قرآن میپردازند و مینویسد اخباریان در مخالفت با آنها آیات قرآن را متشابه میدانند، بطوری که میگوید: نمیتوان حکمی را از آیه قرآن بدون دلالت اخبار به دست آورد.
درباره نقد 4 به نظر میرسد ناقد محترم تصور کرده است که مقاله، در صدد انکار حجیت ظواهر آیات است، در حالی که آنچه از مقاله برداشت میشود، تصریح بر رویهای است که در میان همه مسلمانان برقرار بوده و هست و آن اعتنا به تفسیر پیامبر و حجت دانستن کلام رسول خدا در شرح و بسط آیات قرآن است.
اما اگر معنای ابهام، همان طور که ناقد محترم اشاره فرمودهاند "ابهام معنایی و مفهومی" باشد، باید همگی به پاسخ این سوال بیندیشیم که ما در این دوران از حروف مقطعه چه معنای محصل و چه مفهوم واضحی را دریافت کرده و ارائه میدهیم و چگونه آن را ترجمه میکنیم و علی رغم همه تلاشهای مبارکی که در این زمینه به عمل آمده، با کدام میزان، آن را یک گزاره معنادار برای خود تلقی میکنیم؟ درباره نقد6 سخن در معقول بودن مدلهای متفاوتی است که خداوند میتواند مطابق هر یک تکلیف بشر را به او برساند.