Abstract:
عقلانیت و کنش، واژههایی هستند که از حیث انتزاعی، بهمعنای برخاستگی از عقل و ارادهاند، اما از حیث انضمامی، مبتنی بر چگونگی نگاه به ماهیت و قوای ادراکی و حرکتی انسان، معنای خاص خود را پیدا میکنند. بر همین اساس، در تحلیل وبر، عقل و کنش، به روش و عمل برآمده از عقل عملی خودبنیاد و عقلانیت کنش اجتماعی، نیز به داشتن محاسبه ریاضیوار برای دستیابی به اهداف زندگی، تقلیل و جامعه غربی، جامعهای عقلانی و در عینحال، مبتلا به بحران معنویت دانسته شده است.
اما حکمای اسلامی، مبتنی بر نگاه خود، به ماهیت و قوای انسان، عقل را بهمعنای ظرفیت ادراک معانی؛ و کنش را نیز منبعث از اراده برخاسته از قوه شوقیه متاثر از قوا وگرایشات نفوس سافل و عالی انسان میدانند؛ بنابراین، عقلانیت کنش اجتماعی را بهمعنای مبتنیکردن کنشهای اجتماعی، بر ظرفیت ادراک معانی مجرد، در مراتب و مصادیق مختلف آن، تعریف و رعایت روش و محاسبه منطقی در کنش اجتماعی را تنها یکی از معیارهای عقلانیبودن در نظر میگیرند و از این حیث، جامعه را نیز دچار بحران معنویت نمیکنند.
Rationality is one of the struggling issues for thinkers of social sciences. Among them, Max Weber has formulated the rationality of social action based on a particular concept of reason and action, and has considered modern societies as rational, which is incompatible with the view of Islamic scholars. Accordingly, the rationality of social action, from viewpoint of Islamic wisdom, has been examined and explained through using an analytic-comparative approach to the Weberian tradition.
Rationality and action are the terms that, in the abstract sense, they mean "derived from reason and will", but in concrete sense, they have their own special meanings based on how they view the nature and cognitive faculty and motive power of human. Accordingly, in Webber's analysis, reason and action have been considered the method and practice derived from the autonomous practical wisdom and the rationality of social action, as well as having a mathematical calculation to achieve the aims of life, reductionism, and Western society, a rational society, and at the same time suffering from the crisis of spirituality.
However, Islamic scholars, based on their view of human nature and power, regard "reason" as the capacity for the understanding of meanings, and "action" as the result of the will arising from the stimulative power influenced by the powers and dispositions of high and wicked human's selves. Therefore, they define the rationality of social action, as social actions based on the capacity of perceiving abstract meanings, and in its various contexts and examples, they consider the definition and observance of the method as well as rational calculation in social action as only one of the criteria for being rational, and in this respect, they don't let the society suffer from a crisis of spirituality.
Rationality is one of the struggling issues for thinkers of social sciences. Among them, Max Weber has formulated the rationality of social action based on a particular concept of reason and action, and has considered modern societies as rational, which is incompatible with the view of Islamic scholars. Accordingly, the rationality of social action, from viewpoint of Islamic wisdom, has been examined and explained through using an analytic-comparative approach to the Weberian tradition.
Rationality and action are the terms that, in the abstract sense, they mean "derived from reason and will", but in concrete sense, they have their own special meanings based on how they view the nature and cognitive faculty and motive power of human. Accordingly, in Webber's analysis, reason and action have been considered the method and practice derived from the autonomous practical wisdom and the rationality of social action, as well as having a mathematical calculation to achieve the aims of life, reductionism, and Western society, a rational society, and at the same time suffering from the crisis of spirituality.
However, Islamic scholars, based on their view of human nature and power, regard "reason" as the capacity for the understanding of meanings, and "action" as the result of the will arising from the stimulative power influenced by the powers and dispositions of high and wicked human's selves. Therefore, they define the rationality of social action, as social actions based on the capacity of perceiving abstract meanings, and in its various contexts and examples, they consider the definition and observance of the method as well as rational calculation in social action as only one of the criteria for being rational, and in this respect, they don't let the society suffer from a crisis of spirituality.
Machine summary:
اما حکمای اسلامی، مبتنی بر نگاه خود، به ماهیت و قوای انسان، عقل را بهمعنای ظرفیت ادراک معانی؛ و کنش را نیز منبعث از إراده برخاسته از قوه شوقیه متاثر از قوا وگرایشات نفوس سافل و عالی انسان میدانند؛ بنابراین، عقلانیت کنش اجتماعی را بهمعنای مبتنیکردن کنشهای اجتماعی، بر ظرفیت ادراک معانی مجرد، در مراتب و مصادیق مختلف آن، تعریف و رعایت روش و محاسبه منطقی در کنش اجتماعی را تنها یکی از معیارهای عقلانیبودن در نظر میگیرند و از این حیث، جامعه را نیز دچار بحران معنویت نمیکنند.
عقلانیت نظری: اولین قسم، از فضیلت یا عقلانیشدن که فارابی ذکر میکند، فضیلت نظری است که بهنوعی میتواند همسان با عقلانیت علمی ماکس وبر، در نظر گرفته شود؛ گرچه با تعریفی که وبر، از علوم نظری دارد و آنها را به علومی برای تسلط بر طبیعت و یا تکنیکی، منحصر میکند (وبر، 1390: ص131)، این علوم، بیشتر با فضیلت صناعی ـ که فارابی نام میبرد و مربوط به عقل عملی است ـ همسان هستند، اما به هرحال، میتوان بهنوعی فضیلتهای نظری گفتهشدۀ فارابی را با عقلانیت علمی وبر نیز همسان دانست؛ البته با این تفاوت، که از نظر فارابی، برخلاف چارچوب فکری وبر، علوم و معانی نظری، تنها مبتنی بر مفاهیم ذهنی ـ که باعث نسبیت شناختاری میشود ـ شکل نمیگیرند، بلکه بر اساس معانی یا علوم اولیهای که توسط عقل و انسانهای دارای فطرت سالم، بهصورت شهودی، دریافت میشوند، سازمان مییابند (الفارابی، 1413ق: ص261)؛ البته از نظر فارابی، گستره علوم شهودی انسان، به اندازهای نیست که بتواند همه حقایق و معانی را دریافت کند؛ ازاینرو انسان، باید بر اساس علوم شهودی و به کمک روش برهانی ـ که اعم از روش تجربی و غیر آن است ـ دانستهها و وسعت معنایی خود را گسترش و به فضیلتهای معنایی دیگر، نیز دست پیدا کند (همان: ص262).