Abstract:
هویت ملی، امری جمعی، کلی و بالاترین سطح هویت که در چارچوب یک سرزمین معنا مییابد و بیانگر تعلق اجتماعی، احساس مشترک و باورهای کلی یک اجتماع با مؤلفههای زبانی، جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، نمادها، آداب و رسوم، هنجارهای مشترک است. هویت در ایران از عصر مشروطه به بعد یک مسئله اجتماعی مطرح شده و در آثار تاریخی و ادبیات روشنفکران و متفکران انعکاس یافته است. این پژوهش با هدف بررسی جامعهشناختی هویت ملی ایرانیان در پی آن است که مکانیسم علّی اثرگذار بر هویت ملی ایرانیان چیست؟ و این هویت چگونه تکوین یافته است؟ پژوهش برای پاسخ به این پرسش، کلیه مطالعات تجربی (پیمایشی) صورت گرفته بین ۱۳79 تا ۱۳۹7 را با رویکرد cm2 بررسی و تحلیل نموده است. جامعه آماری آن 26 سند پژوهشی و حجم نمونه 19 مطالعه بوده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که 65 درصد مرد،35 درصد زن، 59 درصد متأهل، 41 درصد مجرد، 65 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و 36 درصد دیپلم و پایینتر، به لحاظ قومیت، 31 درصد فارس، 28 درصد ترک، 10 درصد بختیاری و 9 درصد کرد، مذهب 59 درصد پاسخگویان شیعه، 25 درصد سنی و 16 درصد سایر مذاهب است. هویت ملی 35 درصد سطح بالا، 32 درصد سطح متوسط و 33 درصد سطح پایین است. اندازه اثر کوهن نشان میدهد که عوامل سرمایه اجتماعی، ارزشی و هنجاری، هویتی، مصرف رسانهای و نگرشی در شکلگیری هویت ملی ایرانیان اثرگذار بوده است.
<strong> </strong> <br /> <br />National identity is a collective reality and it is the highest level of identity that finds meaning within a land. National identity reflects the social belonging, common sense, and general beliefs of a community with linguistic, geographical, historical, cultural, symbols, customs, and common norms. Identity in Iran has been a social issue since the constitutional era and has been reflected in the historical works and literature of intellectuals and thinkers. The purpose of this research is to investigate the sociological causes of Iranian national identity? And how has this identity evolved? To answer this question, the research has analyzed and analyzed all empirical studies between 1379 to 1397 cm2. The statistical population consisted of 26 research papers and sample size of 19 studies. The results showed that 65% men, 35% women, 59% married, 41% single, 65% college educated and 36% diploma and lower, ethnicity, 31% Fars, 28% Turk, 10% Bakhtiari and 9% of Kurds, 59% of Shia respondents, 25% Sunnis and 16% other religions. National identity is 35% high, 32% medium and 33% low. The magnitude of Cohen's work shows that social capital, value and normative factors, identity, media consumption, and attitudes have influenced the formation of Iranian national identity.