Abstract:
قومنگاری، یکی از روشهای پژوهش کیفی است که در طول سالهای گذشته طرفداران فراوانی یافته است. این نوشته به دلیل اطلاعات ژرف و گستردهای که پیرامون محیط مورد بررسی خویش فراهم میسازد، در زمینههای گوناگون پژوهشهای انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. این تاثیرگذاری به اندازهای بوده است که برخی پژوهشگران، قومنگاری را بهعنوان معادلی برای رویکرد کیفی پژوهش نام بردهاند. اینگونه پژوهش، بر اساس بودن در محیط واقعی پژوهش و برقراری ارتباط بسیار نزدیک با محیط پژوهش بنا نهاده شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش قومنگاری به واکاوی یکی از مدارس ابتدایی در یکی از روستاهای کنیا با نام اوریری (Uriri school in Kenya) پرداخته و به قومنگاری کلاسها، معلمان و دانشآموزان این مدرسه اشاره شده است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که مدارس ابتدایی کنیا بر اساس ارتباط نزدیک معلم و شاگرد و در کلاسهای سنتی و بدون ابزارهای نوین رسانهای شکل میگیرند. در این میان، مدرسه و فرهنگ حاکم بر آن به شدت با اوضاع اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه ارتباط داشته و از آن متاثر است و گونهای در هم پیچی عمیق میان فرهنگ مدرسه و فرهنگ جامعة اطراف در جریان است. بهگونهایکه میزان ثروت، فقر، مشکلات، بزهکاری، جرم، تقاضا و یا عدم تقاضا برای مدرسه رفتن در جامعه و خانوادهها بر مدرسه و فرهنگ علمآموزی دانشآموزان و ارتباط آنها با معلمان تاثیرگذار است و آن را نیز متاثر از خویش میسازد.
Ethnography is one of the methods of qualitative research that has gained
popularity over the past years. This article has been used in various fields of
human research because of the extensive information it provides about its study
environment. The impact has been so considerable that some scholars have
cited ethnography as a measure of the qualitative approach of research. This
type of research is based on being in the real environment of the research and
communicating very closely with the research environment. In this study,
ethnography studies one of the primary schools in a Kenyan village called Uriri,
and refers to the ethnography of classes, teachers and students of the school.
The results of this study indicate that Kenya's elementary schools are formed
based on the close relationship between teacher and student and in traditional
classrooms without modern media tools. In the meantime, the school and its
ruling culture are strongly influenced by the social conditions and culture of the
community and have their own influence either, and there is a profound twist
between the school culture and the culture of the surrounding community; in
such a way that the amount of wealth, poverty, problems, delinquency, crime,
demand or lack of demand for schooling in the community and families
influences the school and culture of students' learning and their relationship
with teachers while also affects it.
Machine summary:
بنابراین، هرچند که شباهتهای فراوانی میان مدارس گوناگون در سطح کشور کنیا دیده میشود، ولی برخی تفاوتها، میان مدارسی که کاملا دولتی هستند و آن دسته مدارسی که با کمکهای خارجی و نظارت دولت اداره میشوند، دیده میشود که این تفاوتها، روی شرایط رفاهی معلمان هم مؤثر بوده و زندگی تحصیلی دانشآموزان را هم تحت تأثیر خود قرار میدهد.
ازاینرو، زمینههای لازم برای حضور فیزیکی در این کشور و مدرسه مورد نظر را فراهم کرده و با تدریس به دانشآموزان این مدرسه، توانستند ارتباطی بسیار نزدیک با دانشآموزان و معلمان برقرار سازند و بهترین اطلاعات ممکن را دربارة این مدرسه و نظام آموزشی کنیا به صورت کلی به دست آورند.
برای نمونه، وجود پدیدهای ضداجتماعی همچون روابط نامشروع و ازهمگسیخته جنسی در شهرهای اطراف مدرسه و سرریز مشکلات آن به مدرسه نور اوریری، یکی از این مواردی بود که با مشاهده شرکتکننده پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته، و لایههای پنهان آن همچون کیفیت روابط جنسی آزاد، زندگی خیابانی فرزندان نامشروع پدید آمدة حاصل از این روابط، بزهکاریها و جرمهای صورت گرفته توسط این فرزندان، انتقال آنان به مدرسه و فراهم کردن زمینه تحصیل و اسکان آنان، شرایط آموزشی و چگونگی فراگیری مطالب آموزشی از سوی آنان مورد بررسی قرار گرفت و ابعاد ناپیدای آن آشکار گردید.
Woods, P, 2005, Educational Ethnography in Britain, In: Qualitative Research in Education: Focus and Method, Edited by Robert R Sherman and Rodman B Webb.
Woods, P, 2005, Inside Schools Ethnography in educational Research, Taylor & Francis e-Library.