Abstract:
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج با رویکرد آدلری بر نگرش به ازدواج در بین دختران در آستانه ازدواج بود. در این پژوهش از روش پژوهش، نیمه آزمایش و از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونهی آماری پژوهش شامل 03 از دختران مجرد خوابگاهی در آستانه ازدواج در سال 6031 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند هر گروه 61 نفر. ابتدا همهی نمونهها به پرسشنامه نگرش به ازدواج MAS پاسخ دادند و سپس مداخله پیش از ازدواج با رویکرد آدلری برای گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا شد و درنهایت، پسآزمون از دختران مجرد خوابگاهی در آستانه ازدواج گروه آزمایش و کنترل گرفته شد و بهمنظور تجزیهوتحلیل نتایج، از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش پیش از ازدواج با رویکرد آدلری بر نگرش به ازدواج در بین دختران در آستانه ازدواج گروه آزمایش موثر بوده است. بدینسان، پیشنهاد میگردد که نهادها، سازمانهای اجرایی، مشاورین، کارگاههای آموزشی از رویکرد آدلری درزمینه ی ازدواج برای دختران و پسران در آستانه ازدواج و همچنین زوجین صورت گیرد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش پیش از ازدواج با رویکرد آدلری بر نگرش به ازدواج در بین دختران در آستانه ازدواج بهناز رهبریان یزدی1، حکیم سحاقی2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی(گرایش مشاوره و راهنمایی)، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول).
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره اول، شماره اول، بهار 1398، صفحات 43-23 چکیده هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج با رویکرد آدلری بر نگرش به ازدواج در بین دختران در آستانه ازدواج بود.
یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش پیش از ازدواج با رویکرد آدلری بر نگرش به ازدواج در بین دختران در آستانه ازدواج گروه آزمایش مؤثر بوده است.
پژوهشها حاکی از آن است که نگرش منفی نسبت به ازدواج باعث میشود که جوانان ازدواج نکنند یا دیر ازدواج کنند و در صورت ازدواج، هم ضریب طلاق بالا رود؛ بنابراین، این نگرشها و احساسات پایههای اساسی تصمیمگیری برای چگونگی ازدواج، زمان ازدواج و نیز انتظارات و رفتارهای زناشویی را شکل میدهند (باقریان، کاظمیان، 1390).
At first, all samples responded to the Marriage Attitude Scale (MAS), and then the premarriage intervention was conducted with the Adlerian approach for the experimental group in eight sessions and finally, a post-test was performed from the single girls of the dormitory at the marriage of the experimental and control group In order to analyze the results, covariance analysis was used.