Abstract:
در این پژوهش، مقالات واخبار منتشر شده دربارهی زن و زنانگیدر روزنامه ی اطلاعات در دوره ی رضا شاه بررسی شد تا به این سوال پاسخ داده شود که این روزنامه، چه رویکردی نسبت به مسائل زنان داشته و زن و زنانگی را چگونه و در پیوند با چه مسائلی بازنمایی میکرد و از این رهگذر، چه تاثیراتی بر حوزه ی افکار عمومی و فرهنگ داشت. این پژوهش با روش تحلیل محتوا صورت گرفت و نتیجه آن نشان داد اطلاعات تا 1313 و به ویژه 1314، یعنی تا قبل از آغاز سیاستهای حکومت برای اجرای کشف حجاب اجباری، توجه چندانی به زنان و مسائل آنان نداشته و جز بندرت، در این زمینه، مطلبی منتشر نمی کرده است. بعد از 1314 نیز، این روزنامه، بیشتر به اشاعه ی شیوهها و ابزارهای آرایش و فرهنگ سازی در میان زنان، ونیز تلاش برای پیشبرد سیاست کشف حجاب و تلاش پرداخته و فاقد برنامه و سیاستی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و فکری زنان و نیز بهبود موقعیت اجتماعی زنان بود. با توجه به شرایط اجتماعی و فکری- فرهنگی حاکم بر دورهی رضاشاه، زمینه نیز برای تاثیرگذاری پیامهای این روزنامه در بین مخاطبان فراهم بود.
Machine summary:
این پژوهش با روش تحلیل محتوا صورت گرفت و نتیجه آن نشان داد اطلاعات تا ١٣١٣ و به ویژه ١٣١٤، یعنی تا قبل از آغاز سیاست های حکومت برای اجـرای کشـف حجـاب اجباری ، توجه چندانی به زنان و مسائل آنان نداشته و جز بندرت ،در ایـن زمینـه ، مطلبـی منتشر نمی کرده است .
اگرچه در زمینه ی چگونگی طرح و بحثمسأله ی زن و زنانگی در مطبوعـات داخلـی و فارسی زبان خارجی دوره ی ناصری و مشروطه تحقیقات مختلفی صورت گرفتـه اسـت (از جمله :پورحسن دارابی (پـاییز و زمسـتان ١٣٩١)؛ مجیـدیان ، ١٣٩٠؛ وطـن دوسـت ، شـیپری ، توکلی (١٣٨٥)، کوهستانی نژاد،(تابستان ١٣٨٦)؛ طاری ،(تابستان ١٣٨٧)، اما درباره ی رویکرد مطبوعات دوره ی رضا شاه -تا آنجایی که نگارندگان اطلاع دارنـد-جـز مقالـه ای دربـاره ی چگونگی بازنمایی زنان در آگهـی هـای روزنامـه ی اطلاعات (یوسـفی فـرو جنگجو،پـاییز و زمستان ١٣٩٥)، تحقیقمستقلی در بـاب رویکـرد مطبوعـات ایـن دوره نسـبت بـه مسـائل زنانانجام نشده است .
چنانکه جـدول شـمارة ١ و ٢ نشـان می دهد به ویژه تا قبل از کشف حجاب ، زنان جایگاه چندانی در اخبـار و مقـالات روزنامـه نداشته اند و اطلاعات جز بندرت اقدام به انتشار اخبار و مطـالبی در ارتبـاط بـا زنـان مـی - پرداخته است ، ولی در سال ١٣١٤، انتشار اخبار، یکباره افزایش بسیار زیـادی یافتـه اسـت ، بطوریکه بیشترین تعداد اخبار منتشر شده ، یعنی حدود هفتاد و هفـت درصـدکل خبرهـای منتشر شده درکل دوره ی مورد بررسی ، مربوط به این سال است .