Abstract:
این پژوهش در پی شناسایی و بررسی شیوههای آموزش و توسعه کارآفرینی در صنایع دستی است. روش این پژوهش بر اساس ماهیت توصیفی-پیمایشی است و در زمرة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. در تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 250 نفر از کارشناسان سازمانمیراثفرهنگی، صنایعدستیوگردشگری هستند که از طریق توزیع پرسشنامه، دادههای اولیه جمعآوری گردید و در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیات، از آزمونt تکنمونه و جهت مشخص کردن نرمال یا غیر نرمال بودن مؤلفههای پژوهش، از آزمون کولموگروف–اسمیرنوف استفاده شد. در پایان نیز بهمنظور اولویتبندی مؤلفههای پژوهش، از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که بین شیوههای مختلف آموزش و توسعه کارآفرینی در صنایع دستی، ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین، آموزش از طریق تمرکز بر سرمایهگذاری در آموزش صنایع دستی در مراکز رشد، پارکهای صنعتی و فنّاوری از نظر اهمیت با میانگین رتبه ۳۵/۳ در اولویت اول قرار گرفت و آموزش از طریق تربیت مربی کارآفرینی به منظور آموزش شیوههای نوین با میانگین رتبه ۴۷/۲ و آموزش از طریق تبیین رشتههای هنری مرتبط با کارآفرینی صنایع دستی در مقاطع مختلف تحصیلی با میانگین رتبه ۲۵/۲ در اولویتهای بعدی قرار گرفتند و آموزش از طریق ایجاد کارگاههای آموزشی مبانی کارآفرینی حوزه صنایع دستی و گردشگری زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با میانگین رتبه ۹۳/۱ از درجه اهمیت پایینتری برخوردار بود. بنابراین، نتایج حاکی از اهمیت تکیه بر شیوههای نوین آموزش کارآفرینی از طریق مراکز رشد، پارکهای صنعتی و فنّاوری بهمنظور توسعه کارآفرینی در صنایع دستی بود.
This research seeks to identify and explore the teaching methods and development of entrepreneurship in handicrafts. The methodology of this research is based on the descriptive-survey nature and is among applied research. In analyzing data, descriptive and inferential statistics have been used. The statistical society of this research is 250 experts of cultural heritage, arts and tourism organization. Primitive data were collected by distribution of questionnaires and analyzed by SPSS software. In order to test the hypotheses, the single sample t test was used and the Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normal or abnormal components of the research. Finally, Friedman test was used to prioritize the research components. The findings of the research showed that there is a significant relationship between different methods of teaching and developing entrepreneurship in handicrafts. Also, education through focusing on investment in handicrafts training in growth centers, industrial parks and technology was considered to be the first priority with a mean score of 3.35, and training by educating entrepreneurship trainer in order to teach new methods with a mean of 2.47 and training through explaining arts related to entrepreneurship of handicrafts in different educational levels with a mean score of 2.25 in the next priority, and Education through the creation of educational workshops on entrepreneurship in the field of handicrafts and tourism under the auspices of the Cultural Heritage and Tourism Organization was also less important with a mean score of 1.93. So, the results indicate the importance of relying on modern ways of entrepreneurship education through growth centers, industrial parks and technology in order to develop entrepreneurship in handicrafts.
Machine summary:
فرضيات اين پژوهش عبارتند از: (١) بين آموزش از طريق ايجاد کارگاههاي آموزشي مباني کارآفريني در حوزة صنايع دستي و گردشگري زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و توسعۀ کارآفريني در صنايع دستي رابطه معناداري وجود دارد؛ (٢) بين آموزش از طريق تمرکز بر سرمايه گذاري در آموزش صنايع دستي در مراکز رشد، پارکهاي صنعتي و فناوري و توسعه کارآفريني در صنايع دستي رابطه معناداري وجود دارد؛ (٣) بين آموزش از طريق تربيت مربي کارآفريني در حوزة صنايع دستي به منظور آموزش شيوه هاي نوين و توسعه کارآفريني در صنايع دستي رابطه معناداري وجود دارد؛ و (٤) بين آموزش از طريق تبيين رشته هاي هنري مرتبط با کارآفريني صنايع دستي در مقاطع مختلف تحصيلي و توسعه کارآفريني در صنايع دستي رابطۀ معناداري وجود دارد.
جدول ١- نتايج آزمون کولموگروف – اسميرنوف (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه اول پژوهش : بين آموزش از طريق ايجاد کارگاه هاي آموزشي مباني کارآفريني در حوزه صنايع دستي و گردشگري زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و توسعه کارآفريني در صنايع دستي رابطه معناداري وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٩، "معنيداري=٠/٠٠٠ به منظور اولويت بندي شيوه هاي آموزشي که در توسعه کارآفريني در صنايع دستي نقشي اساسي دارند، از آزمون فريدمن استفاده شده است .