Abstract:
هدف اصلی در این نوشتار، بررسی مبانی دولت اسلامی در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت از دیدگاه امام خامنهای میباشد. بر این اساس، در تجزیه و تحلیل موضوع از روششناسی عقلی به نحو توصیفی-تحلیلی بهره برده و با روش اسنادی داده-های مورد نظر را از بیانات امام خامنهای استخراج کردهایم. در این راستا نتایج تحقیق حاکی از این است که مبانی دولت اسلامی از دیدگاه امامخامنهای به طور کلی به دو دسته تصوری و تصدیقی قابل تقسیم است. در این میان، مبانی تصوری ناظر به تعریف لغوی و اصطلاحی مبانی، الگو، اسلامی، ایرانی، پیشرفت و تلقی ازماهیت دولت اسلامی است. بر اساس این تلقی، حکومت ابزار است نه هدف، امانت است نه تملیک، تدبیر است نه تزویر، برای خدمت است نه برای کسب قدرت و پرستیژ، هم حق است هم تکلیف و بالاخره ولایت است نه سلطنت. مبانی تصدیقی دولت اسلامی به دو دسته مبانی دور و نزدیک تقسیم میشود مبانی دور عبارتند از: مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختی و بایدهای مبانی نزدیک دولت اسلامی به سلامت اعتقادی و اخلاقی، عدالت، حکمت، قانونگرایی، نفی نظام سلطه، درونزا و برونگرا بودن اشاره دارد.
the main purpose of this thesis is studying the principles of islamic state in theislamic iranian paradigm from the viewpoint of Khamenei . on this basis, we use descriptive - analytical method in the analysis of the subject from the analytical method and extracted the data from Imam statements. in this regard, the results indicate that the principles of the islamic state from the viewpoint of Khamenei are generally divided into two sets of An image and a confirmation . in this regard, the notion of conceptualization is defined in terms of terms of bases, pattern, islamic, iranian,development and attitude of the islamic state. The government is a means of no purpose, no purpose, no definition, a measure, no artifice, no artifice, no artifice, no artifice, no artifice; it is the right to serve, rather than to gain powerand prestige, and finally the province rather than the monarchy. the recognition bases of the islamic state are dividedinto two categories: the basis of cognitive, cognitive, cognitive, cognitive, cognitive and cognitive functions near the islamic state to belief and moral health, justice, wisdom, Rule of law, negation of domination, Endogenous and Outward.
Machine summary:
نتایج تحقیق حاکی از آن است که مبانی دولت اسلامی از دیدگاه امام خامنهای به طور کلی به دو دسته تصوری و تصديقی قابل تقسيم است.
در نظام سیاسی شیعه الگوی امامت مطرح است، البته عدهای بر این باورند که برخی از علمای شیعه اقامه حکومت را از شئون امام معصوم میدانند و تشکیل حکومت در عصر غیبت را جایز نمیشمارند و ولایت فقیه را عدول از دیدگاه شیعه در باب عدم مشروعیت حکومت در زمان غیبت میدانند، ولی تلاش این قلم به منابع دست اولی که حاوی این عقیده باشد به نتیجه نرسیده، بلکه از بعضی سخنان درباره ولایت فقیه استفاده میشود که تشکیل حکومت در عصر غیبت از جمله اموری است که همه علمای اسلام بر آن اتفاق نظر دارند، هرچند تصریح به تشکیل دولت به شکل امروزی که همه ابزارهای اداره جامعه را توسط فقیه در اختیار داشته باشد، در کلام پیشینیان وجود ندارد.
در این راستا برخی از مهمترین وجوه تصدیقی مبانی نزدیک در قالب بایدهای دولت اسلامی از نگاه امام خامنهای در ادامه تشریح میشود.
در اسلام و ایران معاصر تصورات مختلفی از دولت اسلامی مطرح شده است، از جمله دموکراسی اسلامی سیداسدالله خرقانی (فیرحی، 1390: ص499)، دولت مشروطه آیتالله نائینی (نائینی، 1382)، دموکراسی قدسی آیتالله علیاکبر رشاد (رشاد، 1382)، دموکراسی مکتبی آیتالله سبحانی (سبحانی، 1370: ص195-196)، دموکراسی متعهد علی شریعتی (حسینیزاده، 1386: ص217)، جمهوری دموکراتیک اسلامی بازرگان (موسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت، 1392: ج1، ص50)، جمهوری اسلامی (امام خمینی) و مردمسالاری دینی (آیتالله خامنهای) و مانند آن است.