Abstract:
قرآن و سنت از اساسی ترین منابع تشریع اسلامی است و فهم آنها ضوابط خاص خود را دارد، از این رو استناد به آیات قرآن و روایات، بدون نگرش جامع و ضابطه مشخص و عدم بکارگیری روش صحیح و اصولی ، و صرفا بر اساس تعصبات فرقه ای مصداق بارز تفسیر به رای شمرده شده است. جریان های تکفیری با نقل گرایی افراطی و با تمسک به ظواهر چند آیه و گاه با تفسیر گزینشی از آیات قرآن دیگران را به شرک و بدعت متهم می کنند. برداشت سطحی و نداشتن مبانی منسجم معرفتی مشخص و تاکید بر نقل گرایی و ظاهر گرایی در شناخت دستورات و گزاره های دینی، جریان های تکفیری را برآن داشت که بر معنای ظاهری یکسویه و سطحی بسنده و مخالفان خود را به بهانه های واهی به شرک و کفر متهم و زمینه ساز بروز خشونت و کشتار علیه انسانهای بی گناه شوند، گروه های تکفیری با کج اندیشی خود از آیات قرآنی، اقدام به عملیات های انتحاری و تکفیر دیگر مسلمانان کرده و موجبات وهن و بدبینی به اسلام را فراهم می کنند، در حالی که این گونه اقدامات با روح اسلام سازگار نیست .
The Quran and Sunnah are one of the most basic sources of Islamic theology and their understanding of them is their own rules. Therefore, referring to Quranic verses and narratives, without a comprehensive view and precise definition, and not using the correct and principled method, and based solely on sectarian prejudices A clear interpretation of the interpretation has been counted. Takfiri currents are accused of extremism and radicalization by appealing to some verses and sometimes with a selective interpretation of Qur'anic verses. Harvest levels and lack of principles of integrated knowledge specific emphasis on transit-oriented and appearance oriented to recognize the orders and religious propositions, the Takfiri decided that the literal meaning of a one-sided and superficial enough and your opponents under the pretext of false idolatry and blasphemy The accused form the basis of violence and killing against innocent people, the Takfiri groups, with their tendency to deviate from the Qur'anic verses, carry out suicide attacks and other tactful acts of Muslims and provide impunity for Islam, while Such actions are not compatible with the spirit of Islam.
Machine summary:
نتایج این پژوهش که با روش استنباطی- تحلیلی انجام شد، گویای آن است که جریانهای تکفیری با نقلگرایی افراطی و با تمسّک به ظواهر و تفسیر گزینشی، دیگران را به شرک و بدعت متهم کرده و دایره تکفیر را با برداشت سطحی به تمام انسانها از جمله مسلمانان بسط داده و بدون در نظر گرفتن قواعد جهاد و دفاع و شهادت، اقدام به خشونت و کشتار علیه انسانهای بیگناه میکنند.
اگر در جنگ با دشمن، رها کردن جنگ، موجب استیلای دشمن و ضرر به مسلمانان شود، فقها به لزوم پیکار و قتال با کفار حکم کردهاند، هرچند افراد بیگناهی که دشمن آنان را به عنوان سپر گرفته، کشته شوند (نووی، 1412ق: ج10: ص246)، مسلمانان وظیفه دارند تلاش کنند که گروگانها مورد اصابت قرار نگیرند یا به قصد کشتن آنها حمله یا تیراندازی نکنند (خیر هیکل، 1417ق: ص 1334)، اما برخی از گروههای تکفیری بدون توجه به شرایط تترّس با تشبیه عملیاتهای انتحاری و بمبگذاری به قاعده فقهی تترّس میگویند: در جهاد امروز قتل کودکان و زنان به این صورت جایز است که مرتدین و فرزندان و زنانشان با مواد منفجره کشته شوند و جواز استناد این مسأله در کتب اهل علم آمده است، به این صورت که صحابه به همراه رسول خدا(ص) اهل طائف را با منجنیق رمی کردند (شافعی، 1410ق، ج7، ص 369).