Abstract:
ادبیات حسابداری حاکی از آن است که شرایط اقتصادی، بر واکنش سرمایهگذاران به اخبار خوب و اخبار بد مرتبط با شرکت تأثیرگذار است و این امر منجر به تغییر رفتار گزارشگری مالی شرکت-های سهامی میشود. در این پژوهش، شرایط مذکور از جنبه چرخههای تجاری مورد توجه قرار گرفته و واکنش محافظهکاری و ارتباط ارزشی سود حسابداری به تغییرات چرخههای تجاری مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه مورد بررسی، شامل 145 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 1381 تا 1393 است که بر اساس روش فیلتر هدریک پرسکات با ورودی مقدار تولید ناخالص داخلی به دورههای رونق و رکود تقسیم شده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش بر اساس مدلهای توسعه یافته باسو برای محافظهکاری و مدل استون و هریس برای ارتباط ارزشی سود حسابداری حاکی از آن است که دو متغیر مذکور به تغییرات وضعیت اقتصادی واکنش نشان میدهند؛ به گونهای که ارتباط ارزشی سود حسابداری، در دورة رکود اقتصادی نسبت به دورة رونق بیشتر است. همچنین در دوره رکود نسبت به دوره رونق اقتصادی، محافظه-کاری حسابداری بیشتری اعمال شده است.
Accounting literature suggests that economic conditions in response to good news and bad news related to the company's investors affect and this leads to a change in the behavior of corporate financial reporting. In this study, aspects of the business cycle is taken into consideration and Accounting conservatism the information content of accounting earnings reaction to changes in the business cycle is examined. The sample consists of 145 companies listed in Tehran Stock Exchange for the years 1381 to 1393 are based on weighted average of the total market was divided into periods of boom and bust. The results based on the model, developed by Basu for accounting conservatism and Harris Aston model for the information content of accounting earnings indicate that test the hypothesis that these two variables react to changes in economic conditions. Also during the recession than in boom periods, more accounting conservative had been applied.