Abstract:
هدف این پژوهش، تحلیل کتابهای درسی دوره ابتدایی، در خصوص توجه به مولفههای تربیتی نامه 31 نهجالبلاغه میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش، کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی میباشد که در سال1397 منتشر شده است. سه عنوان کتاب هدیههای آسمان، فارسی و مطالعات اجتماعی با 15 جلد، به صورت هدفمند در نمونه تحقیق قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مجموع، در دوره ابتدایی 315 مرتبه به مولفههای تربیتی نامه 31 نهجالبلاغه اشاره شده است. در این دوره، به ترتیب به مولفههای «پذیرش رهبری پیامبران و جانشینان ایشان» با 75 فراوانی، «شناخت خدا، توحید و یکتاپرستی و یاد خدا» با 60 فراوانی، «انجام واجبات» با 29 فراوانی، «دعا» با 21 فراوانی، «نیکی کردن به دیگران» با 19 فراوانی، «یادگیری علوم سودمند» با 15 فراوانی، «شناخت همسایه و احترام به آنها» با 13 فراوانی، «شناخت آداب دوستی و رعایت حقوق دوستان» با12 فراوانی بیشترین توجه شده است. همچنین به مولفههای «ضرورت یاد مرگ»، «توکل»، «پرهیز از بخل»، «پرهیز از حرص و آز و هواپرستی و تکیه بر آرزوها»، «عبرتآموزی از حوادث روزگار و تاریخ»، «میزان قرار دادن نفس در ارتباط با دیگران» و «میانهروی در امور»، هیچ اشارهای نشده است.
The purpose of this study is to analyze elementary school textbooks to see how much they take the educational components of Letter thirty-one of Nahj al-Balaghah into consideration. The research method is descriptive and content analysis type. The statistical population of the study consists of all the elementary school textbooks published in the 2018-2019 school year. Fifteen versions of three books titled Hediyehaay-e Aseman (gifts from heaven), Farsi (Persian language), and Motale’at-e Ejtemaaee (social studies) were chosen through purposive sampling. The findings of the study show that in elementary school, the educational components of the Letter thirty-one of Nahj al-Balaghah are mentioned 315 times in total. In elementary school, "accepting the leadership of the prophets and their successors" with 75 frequencies, "knowing God, God’s oneness (tawheed), monotheism and remembering God " with 60 frequencies, "doing the obligatory acts" with 29 frequencies, "praying and asking God" with 21 frequencies, "doing good to others" with 19 frequencies," "acquiring useful knowledge" with 15 frequencies, "knowing the neighbors and respecting them" with 13 frequencies, "knowing the manners of friendship and respecting the rights of friends" with 13 frequencies are the most mentioned components. Besides, the components of "the necessity of remembering death" "trusting God", ”avoiding miserliness", "avoiding greed, avarice, following desires, and trusting the wishes", “learning lessons from the events of the time and history", "considering the self a yardstick against which others are to be judged", and "moderation in affairs" are not mentioned at all.
Machine summary:
هدف پژوهش بر اين اساس، هدف این پژوهش، بررسي وضعيت محتواي کتابهاي درسي دوره ابتدايي، در خصوص توجه به مؤلفههاي تربيتي نامه 31 نهجالبلاغه ميباشد.
بررسي پژوهشهاي فوق و ساير پژوهشهاي انجام شده در اين حوزه، نشان ميدهد که تاکنون در زمينه وضعيت محتواي کتابهاي درسي دوره ابتدايي، در زمینه توجه به مؤلفههاي تربيتي نامه 31 نهجالبلاغه، پژوهشي انجام نشده است.
وضعيت محتواي کتابهاي درسي پايههاي اول تا ششم دوره ابتدايي، در خصوص توجه به مؤلفههاي تربيتي نامه 31 نهجالبلاغه، چگونه ميباشد؟ روش پژوهش در اين پژوهش، با توجه به ماهيت موضوع، از روش تحليل محتوا، استفاده شده است.
در اين کتابها، به ترتيب به مؤلفههاي «پذيرش رهبري پيامبران و جانشينان ايشان» با 56 فراواني، «شناخت خدا، يکتاپرستي و ياد خدا» با 33 فراواني، و «انجام واجبات» با 23 فراواني بيشترين توجه شده است و به مؤلفههاي «ياد مرگ»، «فروتني، تواضع و پرهيز از غرور»، «اميدواري به فضل الهي»، «توکل بر خدا»، «پرهيز از بخل»، «پرهيز از حرص و آز، هواپرستي، دنياپرستي و تکيه بر آرزوها»، «عبرتآموزي از گردش روزگار و حوادث تاريخي»، «ميزان قرار دادن نفس در ارتباط با ديگران»، «تفکر و خردورزي» و «ميانهروي در امور»، هيچ اشارهاي نشده است.
بر اين اساس، این پژوهش با هدف بررسي وضعيت محتواي کتابهاي درسي دوره ابتدايي در توجه به مؤلفههاي تربيتي نامه 31 نهجالبلاغه انجام شده است.