Abstract:
زمینه و هدف: نارسایی توجه/ فزونکنشی، اختلال شایع دوران کودکی است و یافتن درمان مؤثری که از شدت و عمق نشانههای آن بکاهد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. ایـن اخـتلال یکـی از متداولترین مشکلات دوران کودکی است که میزان مراجعه به مراکز درمـانی بـه علـت آن، ازتمامی اختلالهای دیگر بیشتر است هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش به روش یادگیری مشارکتی در انگیزه تحصیلی و مهار هیجان در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گـروه گواه بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونهای به حجم 30 نفر از جامعه مذکور به روش خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایدهی شدند. پرسشنامه های انگیزه تحصیلی هارتر (1981) و تنظیم هیجان گراس و جان (2003) به عنوان پیشآزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه تحت آموزش به روش یادگیری مشارکتی قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه گواه هیچ مداخلهای انجام نشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره در سطح معناداری (05/0=α) و با نرمافزار SPSS نسخه۲۰ استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به روش یادگیری مشارکتی باعث افزایش انگیزه تحصیلی (12/25= F و 041/0P ) و مهار هیجان (19/9= F و 0/03P) در افراد گروه آزمایش در مرحله پسآزمون شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که استفاده از یادگیری مشارکتی با تقویت حس همکاری و مفید بودن کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی، در افزایش انگیزه تحصیلی و مهار هیجان آنها مؤثر است؛ در نتیجه این روش میتواند بهعنوان یک روش تکمیلی در کنار سایر روشهای مداخله این کودکان، بهکار گرفته شود.
Background and Purpose: Attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) is a common childhood disorder and finding effective treatment that reduces the severity and depth of its symptoms is particularly important. This disorder is one of the most common problems in childhood that the rate of referral to health centers is higher than all other disorders. The purpose of this study was to determine the effectiveness of cooperative learning on academic motivation and emotion control in children with attention deficit / hyperactivity disorder.
Method: This study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test with control group. The study population consisted of sixth grade male students with ADHD in Tabriz in the academic year of 2017-18. A sample of 30 people was selected by multistage cluster random sampling and were divided into two groups of 15 (one experimental and one control). Harter's (1981) academic motivation questionnaire and Gross and John's (2003) Emotion Regulation Questionnaire were administered to both groups. Then, the experimental group received 10 sessions of collaborative learning. No intervention was performed on the control group during this period. Data were analyzed using one-way analysis of covariance at the significant level (α = 0.05) using SPSS software version 2.
Results: The results showed that collaborative learning training increased educational motivation (F = 12.25 and P
Conclusion: According to the results of this study, it can be said that using cooperative learning can enhance academic motivation and control their emotions by enhancing the sense of cooperation and usefulness of children with ADHD. As a result, this method can be used as a complementary method along with other methods of intervention for these children.