Abstract:
این تحقیق به بررسی بررسی تاثیر جهتگیری هدف، خودکارآمدی و پیچیدگی کار بر عملکرد قضاوتی حسابرسان پرداخته است. تحقیق حاضر، تحقیقی کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی - پیمایشی، مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه مورد مطالعه از کارکنان موسسات حسابرسی در مشهد انتخاب شد. با توجه به حجم جامعه در دسترس، با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران جهت افزایش اعتبار تحقیق تعداد 350 پرسشنامه توزیع شد که از این میان تعداد 241 پرسشنامه دریافت و مبنای تحلیل آماری قرار گرفت. نرخ بازگشت پرسشنامهها 80 درصد تعیین شد. جهت آزمون فرضیهها از مقدار احتمال حاصل از برازش مدل در حالت معنی داری پارامترها استفاده شد. مناسبت مدل پیشنهادی با تبیین فرضیهها در حالت تخمین استاندارد و معنیداری پارامترها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس بررسی گردید. نتایج در سطح خطای پنج درصد نشان داد: بین جهتگیری هدف یادگیری و عملکرد قضاوت حسابرسی رابطه معنی داری وجود دارد. بین جهتگیری هدف عملکرد گرایشی و عملکرد قضاوت حسابرسی رابطه معنی داری وجود دارد. بین جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی و عملکرد قضاوت حسابرسی رابطه معنی داری وجود دارد. بین جهتگیری هدف یادگیری و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود ندارد. بین جهتگیری هدف عملکرد گرایشی و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد. بین جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد. بین خودکارآمدی و عملکرد قضاوت حسابرسی رابطه معنی داری وجود دارد. خودکارآمدی رابطه بین جهتگیری هدف یادگیری و عملکرد قضاوت حسابرسی را میانجیگری نمیکند. خودکارآمدی رابطه بین جهتگیری عملکرد گرایشی و عملکرد قضاوت حسابرسی را میانجیگری میکند. خودکارآمدی رابطه بین جهتگیری عملکرد اجتنابی و عملکرد قضاوت حسابرسی را میانجیگری میکند. پیچیدگی کار رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد قضاوت حسابرسی را تعدیل میکند.
The return rate of the questionnaires was set at 80%. To test the hypotheses, the probability value of the model fitted to the significant parameters was used. The suitability of the proposed model was examined by explaining the hypotheses in the standard estimation mode and the significance of the parameters using Smart PLS software. The results at the 5% error level showed that there was a significant relationship between the orientation of the learning objective and the performance of the audit judgment. There is a significant relationship between the orientation of goal orientation and audit performance. There is a significant relationship between goal orientation, avoidance performance and audit judgment performance. There is no significant relationship between learning goal orientation and self-efficacy. There is a significant relationship between orientation of goal orientation and self-efficacy. There is a significant relationship between goal orientation, avoidance performance and self-efficacy. There is a significant relationship between self-efficacy and audit judgment performance. Self-efficacy does not mediate the relationship between learning goal orientation and audit judgment performance. Self-efficacy mediates the relationship between orientation of orientation performance and audit judgment performance. Self-efficacy mediates the relationship between the orientation of avoidant performance and the performance of audit judgment. The complexity of the work moderates the relationship between self-efficacy and audit judgment.
Machine summary:
مي توان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠/٠٥ معني دار مي باشد يعني بين جهت گيري هدف يادگيري و عملکرد قضاوت حسابرس رابطه معني داري وجود دارد.
جدول (٢): نتايج مربوط به فرضيه اول پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود)آزمون فرضيه دوم پژوهش فرضيه ٢ تحقيق بيان مي کند: بين جهت گيري هدف عملکرد گرايشي و عملکرد قضاوت حسابرس رابطه معني داري وجود دارد.
مي توان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠/٠٥ معني دار است يعني بين جهت گيري هدف عملکرد گرايشي و عملکرد قضاوت حسابرس رابطه معني داري وجود دارد.
75 جدول (٣): نتايج مربوط به فرضيه دوم پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود)آزمون فرضيه سوم پژوهش فرضيه ٣ تحقيق بيان مي کند: بين جهت گيري هدف عملکرد اجتنابي و عملکرد قضاوت حسابرس رابطه معني داري وجود دارد.
مي توان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠/٠٥ معني دار نمي باشد يعني بين جهت گيري هدف عملکرد اجتنابي و عملکرد قضاوت حسابرس رابطه معني داري وجود ندارد.
مي توان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠/٠٥ معني دار است يعني بين جهت گيري هدف عملکرد اجتنابي و خودکارآمدي رابطه معني داري وجود دارد.
(1989), Effect of perceived controllability and performance standards on self- regulation of complex decision making, Journal of Personality and Social Psychology, 56(5), 805–814.
A. (1997), The effects of choice on auditors’ intrinsic motivation and performance, Behavioral Research in Accounting, 9, 1–19.