Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین ملاک های تعریف و تشخیص کمتوانی ذهنی، مشکلات معنادار در رفتارهای سازشی است. از آن جایی که بازی یکی از روشهای بهبود رفتار سازشی در کودکان کم توان ذهنی است، به نظر میرسد که انجام یک فراتحلیل به روشن ساختن مقدار واقعی اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازیدرمانی بر رفتار سازشی آنها، کمک خواهد کرد. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازیدرمانی بر رفتار سازشی کودکان کمتوان ذهنی در ایران انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع فراتحلیل است. قبل از تحلیل اندازه اثر اختلاف میانگینها، از روش پریزما برای مشخص کردن درخت تصمیمگیری استفاده شد. سپس با استفاده از تکنیک فراتحلیل، اندازه اثر مداخلات مبتنی بر بازیدرمانی مشخص شد. 10 مطالعه از 19 مطالعه انجام شده در ایران با کلید واژههای بازی، بازیدرمانی، رفتار سازشی، کمتوان ذهنی، و ناتوانی هوشی که در پایگاه های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران، پژوهشگاه اطلاعات، گوگل اسکالر، مدارک علمی ایران، و بانک اطلاعات نشریات کشور در سالهای 1387 تا 1396 نمایه شده بودند با توجه به ملاکهای ورود و خروج، گردآوری و فراتحلیل شدند. ابزار پژوهش، فهرست وارسی فراتحلیل بود و برای تحلیل دادههای توصیفی و محاسبه اندازه اثر پژوهشها از نرمافزار جامع فراتحلیل استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر اختلاف میانگینها مداخلات مبتنی بر بازیدرمانی بر رفتار سازشی 0/65 (0/00001P≤) بود که بر اساس جدول کوهن (1998)، بالا است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر بالای مداخلات مبتنی بر بازیدرمانی میتوان گفت این شیوه مداخله میتواند در بهبود رفتار سازشی کودکان کمتوان ذهنی سهم عمدهای داشته باشند و به عنوان روشی مناسب در توانبخشی این کودکان، مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Purpose: One of the most important criteria for defining and identifying of intellectual disability is significant problems in adaptive behaviors. Since play is one of the ways to improve adaptive behavior in these children, it seems that conducting a meta-analysis will help determine the actual effect of play-based interventions on their adaptive behavior. Thus, the present study aimed to investigate the effectiveness of interventions based on play therapy on the adaptive behavior in children with intellectual disability in Iran.
Method: This research is a meta-analysis. Prior to analyzing the effect size of the mean differences, the PRISMA method was used to determine the decision tree model. Then, using the meta-analysis technique, the effect size of play-based interventions was determined. 10 of the 19 studies conducted in Iran with the keywords play, play therapy, adaptive behavior, mental retardation, and intellectual disability published at SID, IranMedex, IranDoc, Google Scholar, and Magiran during 2008-2018, were collected according to the entry and exit criteria and analyzed through meta-analysis. The research instrument was a meta-analysis checklist, and comprehensive meta-analysis (CMA) software was used to analyze the descriptive data and effect size of the research.
Results: Findings showed that the effect size of the difference between the meanings of play-based interventions on adaptive behavior was 0.65 (P≤0.00001), which is high according to Cohen's table (1998).
Conclusion: Given the high impact of play-based interventions, it can be said that this method of intervention can play a major role in improving the adaptive behavior of children with intellectual disability and can be used as an appropriate method in the rehabilitation of these children.