Abstract:
به دلیل رشد تجارت جهانی، شرکتها از راههای مختلف تلاش میکنند وارد بازارهای خارجی شوند و ضمن توسعه فروش، سود خود را حداکثر سازند که یکی از رایجترین این روشها، صادرات است. هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه یک مدل پویا جهت تشریح تاثیر بازارگرایی صادراتی و مدیریت طراحی محصول در عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده صنایع دستی ایران میباشد. برای جمعآوری و تحلیل دادههای پژوهش به ترتیب از مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل تم استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران ارشد، کارشناسان خبره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و صادرکنندگان نمونه استان تهران است که با توجه به سطح اشباع داده، 17 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بررسی توسط اعضا، مثلثی و بررسی زوجی تضمین شد. برای بررسی پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، مدیریت طراحی محصول و بازارگرایی از ارکان اصلی صادرات صنایع دستی شناخته شدند. همچنین نتایج تحلیل تم به استخراج 7 مولفه برای بازارگرایی صادراتی منجر شد که در چهار گروه یا تم فرعی دستهبندی شدند. تمهای شناسایی شده شامل برند سازی مولف، بازاریابی نمایشگاهی، بازاریابی مجازی و استراتژی بازاریابی صادرات است. تمهای فرعی در قالب یک تم اصلی باعنوان بازارگرایی صادراتی قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند توسط شرکتهای صادراتی و همچنین نهادهای تسهیلگر صادرات مورد استفاده قرار گیرد
Due to the growth of world trade, companies try to enter foreign markets in various ways and maximize their profits while selling, one of the most common methods being export. The main purpose of the present study is to present a dynamic model for explaining the impact of export marketization and product design management on export performance of Iranian handicraft exporting companies. Semi-structured interview and thematic analysis were used to collect and analyze the research data, respectively. The statistical population of the study includes senior managers, expert experts of the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Crafts of Iran and exemplary exporters of Tehran province. The validity of the research findings was ensured by using member, triangular, and paired survey methods. Reliability test was used to test the reliability. Based on the results of the research, product design management and market orientation were identified as the main pillars of handicraft exports. The results of the theme analysis also resulted in the extraction of 7 components for export marketization that were classified into four subgroups or themes. Identified themes include author branding, exhibition marketing, virtual marketing and export marketing strategy. The sub-themes came in the form of a main theme as export marketization. The results of this study can be used by export companies as well as export facilitators.
Machine summary:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازار گرایی صادراتی و مدیریت طراحی محصول در عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده صنایع دستی ایران هست .
بازاریابی نمایشگاهی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ٤-١-٣- بازاریابی مجازی امروزه با پیشرفت بسیار گسترده و سریع در حوزه تجارت الکترونیک دستیابی مصرفکنندگان به انبوهی از اطلاعات موردنیاز ایشان میسر گردیده است لذا استفاده از این ظرفیت سودمند در جهت بازار گرایی صادراتی در حوزه صادرات صنایع دستی لازم هست .
مدل تأثیر بازار گرایی صادراتی و مدیریت طراحی محصول بر عملکرد صادراتی محصولات صنایع دستی ایران در شکل ١ نشان دادهشده است .
“Market orientation and company profitability: further evidence incorporating longitudinal”, Australian Journal of Management, vol.
“The Impact of Market-Based Culture on the Commercial Performance of Accounting Companies”, Quarterly Journal of Business Research, vol.
“Provide a competency model for international marketing managers”,Journal of management Research in Iran, vol,24.
“Transformational leadership and the development of marketing capabilities by explaining the mediating role of intellectual capita”,Journal of management Research in Iran, vol,24.
“The Design of Visual Communication for Intangible Cultural Heritage in Product Form” Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol,35.
“A multiple-layer model of market-oriented organizational culture: measureme issues and performance outcomes”, Journal of Marketing Research, vol,37.
The main purpose of this study is to investigate the effect of export market orientation and product design management on the export performance of Iranian handicraft exporting companies.