Abstract:
هدف از انجام ین تحقیق بررسی رابطه مکانیسمهای دفاعی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود، نمونه این پژوهش شامل 220 دانشجومعلم بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین مکانیسمهای دفاعی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان رابطه معنادار مثبت و معناداری وجود دارد، از بین خرده مقیاسهای مکانیسمهای دفاعی، خرده مقیاسهای انکار، فرافکنی، دلیل تراشی وپرخاشگری رابطه مثبت و معناداری با سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان داشته و مکانیسمهای دفاعی به صورت کلی قادر است واریانس سازگاری فرد و اجتماعی آنان را پیشبینی کند. بر این اساس، آموزش راهبردهای دفاعی میتواند
زمینۀ سازگاری فرد در جامعه را افزایش دهد و گام مهمی در ارتقای سطح بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باشد
چکیده هAbstract The purpose of this research was to investigate the relationship be-tween defense mechanisms and personal and social adjustment teacher training students of in Farhangian University in Khouzestan province (Iran). The sample consisted of 220 students who were selected systematic ran-domly. The research method was descriptive - correlation and the data were analyzed using SPSS software with descriptive and inferential statis-tics. The results of the analysis and the hypothesis analysis showed that there is a significant and positive relationship between the defense mecha-nisms and the personal and social adjustment of the student population. Out of the subscales of defence mechanisms, Subscales of denial, diffrac-tion, reasoning and depression, had a positive and significant relationship with Individual and Social adjustment and defense mechanisms can gener-ally predict the variance of their individual and social compatibility. Keywords: Individual and Social adjustment, teacher training students, Defense Mechanisms, Farhangian University and Khouzestan province.
Machine summary:
پيش بيني سازگاري فردي و اجتماعي بر اساس مکانيسم هاي دفاعي در دانشجو معلمان تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٨/٣ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٣/٢٥ 1 آيت الله کريمي باغملک چکيده هدف از انجام اين تحقيق ، پيش بيني ابعاد سازگارشدن فرد در جامعه براساس سطوح راهبردهاي دفاعي در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان استان خوزستان بوده است ؛ نمونۀ اين پژوهش شامل ٢٢٠ دانشجومعلم بوده که به صورت تصادفي منظم انتخاب شده است .
فرضيۀ فرعي (٢): فرضيۀ «ميان مکانيسم دفاعي فرافکني با سازگاري فردي و اجتماعي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان استان خوزستان رابطه وجود دارد» نيز آزمون شد و نتايج باتوجه به ميزان رگرسيون ، ضريب همبستگي پيرسون و سطح معناداري ((٢٩٢٣٩(f=،٠٠١> p،r =٠ /١٨١)) نشان مي دهد که اين فرضيه تأييد مي شود و اين احتمال ناشي از آن است که در دانش آموزان نسبت دادن ويژگي هاي 9- Salovita 1 - White & Hastings 0 1 -Cecilia 1 1 - Belgrave 2 1 - Spinhowen And 3Kohen 132 فکري ، احساسي و آرزوهاي منفي و اضطراب خود به ديگر افراد، به طور مشخص در حالت هاي هذيايي سايکوتيک ، به خصوص نشانگان پارانويا، قابل مشاهده است و ادراک احساس خود در ديگران و عمل براساس ادراک يادشده در شرايط بهنجار نيز مشاهده مي شود.
فرضيۀ فرعي (٣): فرضيۀ «ميان مکانيسم دفاعي دليل تراشي با سازگاري فردي و اجتماعي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان استان خوزستان رابطه وجود دارد»، آزمون شد که نتايج باتوجه به ميزان رگرسيون ، ضريب همبستگي پيرسون و سطح معناداري ((٢٨٧٢٢(f=،٠٠١> p،r =٠ /٢٥٨)) نشان از تأييد اين فرضيه دارد و اين احتمال ناشي از آن است که دانش آموزان توضيح و تبيين عقلاني افکار، باورها، احساسات و اعمال آنها با هدف توجيه آنها که در غيراينصورت قابل قبول نخواهند بود.