Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی روند علاقهمندی دانشجومعلمان ورودیهای 1394 تا 1397 پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی انجام شده است. پژوهش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش برابر است با 928 نفر که از این تعداد 258 دانشجومعلّم (133 پسر و 125 دختر) به شیوه نمونه گیری طبقهای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در سطح پنج درجهای مقیاس لیکرت گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص ضریب روایی محتوایی و از طریق مراجعه به متخصصان حاصل شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شد و ضریب 0.99 به دست آمد. یافتهها نشان داد که علاقهمندی دانشجومعلمان هر دو گروه پسر و دختر در همه ورودیهای 1394 تا 1397 به حرفه معلمی بالاتر از حد متوسط است. میانگین نمرات علاقهمندی دانشجومعلمان هر دو گروه در همه ورودیها به حرفه معلمی، قبل از ورود به دانشگاه، بالاتر از حد متوسط است. روند علاقه به ادامه حرفه معلمی برای دانشجومعلمان پسر ورودیهای 1394 تا 1397 افزایشی است؛ درصورتیکه این روند برای دانشجومعلمان دختر بین ورودیهای 1394 و 1395 کاهشی و سپس افزایشی است. در این میان ورودیهای 1397 هر دو گروه پسر و دختر متفاوت هستند و میزان علاقهمندی آنان به حرفۀ معلمی در مقایسه با سایر ورودیها بالاتر است.
The current study aimed to investigate stdents-teachers’ inclination towards teaching profession in Farhangian University of Kurdistan Province from 2015 to 2018. In this descriptive study, a total of 258 student-teachers (133 males and 125 females) from among 928 student-teachers were selected using stratified sampling method. The data were collected by using a researcher-made questionnaire in a five-point Likert type scale. The validity of the questionnaire was confirmed by employing contact validity index and expert views. The reliability of the questionnaire was assessed using the Cronbach’s Alph method (α= 0.99). The findings revealed that the interest of both male and female student-teachers was significantly higher than the hypotitical mean among the four cohorts. The mean scores of student-teachers interest in teaching profession before entering university for both groups was higher than the hypotitical mean. The trends of interests in continuing being teacher for male students for the four cohorts is increasing, while the trend for female students is fluctuating, meanwhile, the 2019 cohort, both male and female are different from the other cohorts.
Machine summary:
بررسی روند علاقهمندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی ابراهیم محمدپور1*، الناز حیدری2 و سمانه جمشیدی3 Examinning Stdents-Teachers’ inclination Towards Teaching Profession in Farhangian University of Kurdistan Province Ebrahim Mohammadpour1*, Elnaz Haidari2 and Samaneh Jamshidi 3 تاریخ دریافت: 15/11/1398 چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسی روند علاقهمندی دانشجومعلمان ورودیهای 1394 تا 1397 پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی انجامشده است.
در این میان ورودیهای 1397 هر دو گروه پسر و دختر متفاوت هستند و میزان علاقهمندی آنان به حرفۀ معلمی در مقایسه با سایر ورودیها بالاتر است.
پرسش دوم: روند علاقهمندی دانشجومعلمان ورودیهای سالهای 1394 الی 1397 پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی چقدر است؟ در پاسخ به سؤال پژوهشی دوم، یافتهها روی شکل(1) ارائه شده است.
از سوی دیگر، میانگین نمرات کاهش علاقهمندی دانشجومعلمان به حرفۀ معلمی نسبت به قبل از ورود به دانشگاه نیز برای هر دو گروه پسر و دختر و همه ورودیها بالاتر از حد متوسط است؛ اما نکته جالب این است که میانگین کاهش علاقه در مقایسه با افزایش آن، در همه موارد بالاتر است.
بحث و نتیجهگیری یافتهها نشان داد که میزان علاقهمندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی در میان ورودیهای سالهای 1394 تا 1397 بالاتر از حد متوسط است.
علاوه بر آن، روند میزان علاقهمندی دانشجومعلمان ورودیهای 1394 تا 1397 به حرفۀ معلمی طی این سالها برای هر دو گروه پسران و دختران تقریباً صعودی است.
یافتهها همچنین نشان داد که علاقهمندی دانشجومعلمان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی بالاتر از حد متوسط است.