Abstract:
استاد، مهمترین و اساسی ترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر مؤسسه دانشگاهی می باشد. آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی به ما کمک می کند تا در تنظیم فعالیت های تدریس و ارزیابی آموزشی با آگاهی تصمیم بگیریم. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی، از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام گردید. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعۀ مورد بررسی را صد نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد تشکیل داده است. دانشجویان مزبور، حداقل دو ترم تحصیلی را گذرانده و در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 97 نفر به روش تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که توسط دانشجویان تکمیل گردید. نتایج نشان داد که توان علمی استاد، آشنا با روش های ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو از مهمترین خصوصیات یک استاد خوب در این مطالعه بود که در کنار سابقۀ تدریس می تواند باعث پیشرفت کیفیت آموزشی شود؛ لذا دانشگاه فرهنگیان بایستی در انتخاب استادان، از مدرسین با توان علمی بالا و آشنا با روشهای ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو استفاده نماید.
Professor is the most important and fundamental factor of success in achieving educational goals in any university institution. Awareness of students' opinions about the characteristics of a good university professor helps us to make informed decisions in setting up teaching and educational activities. The present study was conducted to determine the characteristics of a good university professor from the perspective of Farhangian University student teachers. The present study is a cross-sectional descriptive analytical study. The study population was 100 students of Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd. Who have completed at least 2 semesters, and were studying in the second semester of the 2019-20 academic year. 97 people were selected via simple random sampling method. The data collection tool was a questionnaire related to the characteristics of a good university professor. The results showed that the professor's scientific ability, familiar with communication methods and appropriate methods of dealing with students was one of the most important characteristics of a good teacher in this study, which, along with teaching experience, can lead to the development of educational quality; Therefore, Farhangian University should use teachers with high scientific ability who are familiar with communication methods and appropriate methods of dealing with students.
Machine summary:
ويژگيهاي يك استاد خوب از ديدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: مطالعه موردی پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد صدیقه ناظمیان1* Characteristics of a Good Teacher from the Viewpoint of Farhangian University Student Teachers: The case study of Fatemeh Al-Zahra Campus in Yazd Sedigheh Nazemian1* تاریخ دریافت: 06/01/1399 چکيده استاد، مهمترين و اساسيترين عامل موفقيت در تحقق اهداف آموزشي در هر مؤسسه دانشگاهي ميباشد.
نتایج نشان داد که توان علمي استاد، آشنا با روشهاي ارتباطي و شيوههاي مناسب برخورد با دانشجو از مهمترين خصوصيات يك استاد خوب در اين مطالعه بود كه در كنار سابقۀ تدريس ميتواند باعث پيشرفت كيفيت آموزشي شود؛ لذا دانشگاه فرهنگیان بايستي در انتخاب استادان، از مدرسين با توان علمي بالا و آشنا با روشهاي ارتباطي و شيوههاي مناسب برخورد با دانشجو استفاده نمايد.
مهمترين ويژگيهاي استاد خوب از ديدگاه دانشجويان، تسلط استاد بر موضوع تدريس، شيوايي بيان و توانايي ارتباط و انعطافپذيري استاد ميباشد؛ بنابراين موارد مذكور بايد در جذب و تأمين نيروي انساني جهت آموزش دانشجويان در دانشگاه و همچنين آموزش مهارتهاي ذكر شده مدنظر مسئولين قرار گيرد (حکمآبادی و فلاح، 1392).
در پاسخ به پرسش اول دربارۀ خصوصيات و ويژگيهاي يك استاد خوب از دیدگاه دانشجومعلمان، نتایج نشان میدهد مهارتهای تدریس استادانی با توانايي علمي بالا و آشنا با روشهاي ارتباطي و شيوههاي مناسب برخورد با دانشجومعلمان از مهمترين عوامل موفقيت دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
پس لازم است موارد مذكور در جذب و تأمين نيروي انساني جهت آموزش دانشجويان در دانشگاه مدنظر مسئولين قرار گيرد و برگزاري دورهها و كارگاهها در زمينههاي آموزشي ميتواند گامي مهم در موفقيت استادان در امر تدريس باشد.