Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی معلّمان دانش آموخته از دانشگاه فرهنگیان با معلّمان دانش آموخته از سایر دانشگاه ها انجام شده است. پژوهش علی- مقایسه ای است که در آن تعداد 226 معلّم به روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. از این تعداد، 84 معلّم دانش آموخته از دانشگاه فرهنگیان و 142 نفر نیز معلّمان دانش آموخته سایر دانشگاه ها بودند. داده های مورد نیاز با استفاده از آزمون استاندارد نئو (فرم کوتاه) گردآوری شد. یافته ها نشان داد که تفاوت بین عملکرد معلّمان دانش آموخته از دانشگاه فرهنگیان و سایر معلّمان در سه ویژگی شخصیتی موافق بودن، برونگرایی و وظیفه شناسی از لحاظ آماری معنی دار بوده، که در دو مورد اول، تفاوت به نفع دانش آموختگان از دانشگاه فرهنگیان است. بین عملکرد این دو دسته از معلّمان در دو ویژگی انعطاف پذیری و روان آزردگی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. عملکرد معلّمان زن و مرد دانش آموخته از دانشگاه فرهنگیان، تنها در ویژگی شخصیتی برون گرایی از لحاظ آماری متفاوت بود و تفاوت به نفع مردان است. بین عملکرد معلّمان زن و مرد دانش آموخته از دانشگاه فرهنگیان در سایر ویژگی های شخصیتی و نیز معلّمان زن و مرد دانش آموخته از سایر دانشگاه ها تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.
This current study aimed to compare the personality traits of teachers graduated from Farhangian University with those of teachers who graduated from other higher educational institutes in Kurdistan province. In this descriptive study, a total of 226 teachers were selected using a two-stage cluster random sampling, which included 84 teachers graduating from Farhangian University and 142 teachers graduating from other higher education institutions. The data were collected by using the standard test of NEO-FFI. The findings indicated that there was a significant difference between the two groups of teachers in terms of agreeableness, extraversion, and conscientiousness personality traits, the first two favoring Farhangian University graduates and the last one favoring teachers graduating from other higher education institutions. It was found that the two groups did not perform differently in terms of openness and neuroticism traits. Male teachers who graduated from Farhangian University scored significantly higher than their female counterparts in the extraversion personality trait, favoring male teachers. Concerning other university graduates, there was no significant difference between male and female in none of the five personality traits.
Machine summary:
به همین دلیل است که پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش تلاش نمودهاند تا روشن سازند که معلّمان مؤثر در چه جنبههایی با معلّمان کم Heckman & Kautz Richardson, Abraham, & Bond Hattie Bastian, McCord, Marks & Carpenter Mullis, Martin, Foy & Arora Stanco Atteberry, Loeb, & Wyckoff نظریههای یاددهی-یادگیری بر این نکته تأکید دارند که معلم، خود دانشآموز و متغیرهای زمینهای (محیط خانواده دانشآموز، شیوه برخورد معلم با دانشآموز، فضای علمی و اجتماعی مدرسه) عملکرد تحصیلی و نیز تجربه آموزشی دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهند(گروسیکا 1 ، 2012).
فراهم نمودن حمایت اجتماعی برای دانشآموزان، نیازمند ایجاد فضای مثبت و همچنین حساس بودن نس 10 =" Pianta & Hamre"/>=" Pianta & Hamre"/>، 2009) که این از لحاظ مفهومی، مشابه ویژگیهایی مانند گرم بودن Henson & Chambers Feshbach Getzels & Jackson Victor Witty Kenney & Kenney Patrick & Smart Jamil, Downer & Pianta Barrick & Mount Pianta & Hamre در مدل پنج عاملی شخصیت میباشد.
همچنان که در بخش روش پژوهش ذکر گردید، میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت معلّمان دانشآموخته سایر دانشگاهها به ترتیب برابر اس Donnellan & Lucas Magan, Mehta, Sarvottam, Yadav & Pandey Dudley, Orvis, Lebiecki & Cortina Hough & Oswald Soto, John, Gosling & Potter Roberts, Walton & Viechtbauer حداکثر سنوات خدمت دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان دو سال است؛ لذا دانشآموختگان سایر دانشگاهها مسنتر هستند و به میزان بیشتری از ویژگی وظیفهشناسی برخودارند.