Abstract:
هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سبک های هویت و خودکارامدپنداری (فردی و جمعی) در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان و نمونه مورد مطالعه شامل 274 دانش آموز پسر دبیرستانی شهر اصفهان بودکه با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش آزمون سبک های هویت برزونسکی(1989)، پرسشنامه خودکارآمدپنداری فردی بندورا(1997) و پرسشنامه خودکارآمدپنداری جمعی کیم و پارک(1999) بود. داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج در سطح 99/. اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری، خودکارآمدپنداری فردی و جمعی و نیز رابطه دو متغیر موفقیت تحصیلی و تعهد هویت بالا و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که به ترتیب متغیرهای تعهد هویت، خودکارآمدپنداری فردی و سبک هویت هنجاری توانایی پیش بینی بیشترین واریانس موفقیت تحصیلی را دارا بودند.
Objectives:Predicting educational success by identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective)in high school boy students in Isfahan city.Method: Subjects were selected from the high school students of the isfahan city. They were 274 high school boys. Sampling was by cluster sampling. We used Berzonsky’s identity styles inventory (revised by White and et all in 1989), Bandura’s personal self-efficacy beliefs(1997) and Kim and Park collective self-efficacy beliefs Questionnaire(1999). Pearson correlation and regresion was used. Findings: The result of this study show that there is a significant direct relationship between informative identity style and normative identity style, personal self-efficacy beliefs and collective self-efficacy beliefs(pResults: Predicting educational success by identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective)in high school boy students in Isfahan city showed that identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective) were able to predicting of educational success
Machine summary:
پیش بینی موفقیت تحصیلی براساس سبک های هویت و خودکارآمدپنداری (فردی و جمعی) دانش آموزان ژاله رفاهی، عباس پناهنده دریافت: 17/5/94 پذیرش: 27/10/94 چکیده هدف از تحقیق حاضر تعيين نقش سبک های هويت و خودكارامدپنداري (فردي و جمعي) در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که به ترتیب متغیرهای تعهد هویت، خودکارآمدپنداری فردی و سبک هویت هنجاری توانایی پیش بینی بیشترین واریانس موفقیت تحصیلی را دارا بودند.
مطالعه مقصودی و همکاران 1394 نشان داد بین سبک هویت هنجاری و تعهد با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
بنابراین در این پژوهش فرضیه های زیر مورد بررسی قرار می گیرد: بین سبک های هویت، خودکارآمد پنداری فردی وخودکارآمدپنداری جمعی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
یافته ها فرضیه اول:بین سبک های هویت، خودكارآمدپنداري فردي، خودكارآمدپنداري جمعیو موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه دوم:سبک های هویت ،خودکارآمد پنداری فردی و خودکارامد پنداری جمعی پیش بینی کننده های معناداری برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان هستند.
بنابراین اکثر تحقیقات صورت گرفته همسو با نتیجه این فرضیه می باشدکه بین سبک های هویت موفق تر یعنی سبک اطلاعاتی و هنجاری با خودکارآمدپنداری فردی و جمعی رابطه مستقیم وجود دارد ازجمله تحقیقی که فارسی نژاد(1383؛ نقل از حجازی، فارسی نژاد و عسگری،399:1386) بیان کرده است.
نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب متغیرهای تعهد هویت، خودکارآمد پنداری فردی و سبک هویت هنجاری توانایی پیش بینی بیشترین واریانس موفقیت تحصیلی را داشته اند.