Abstract:
هدف کلی، بررسی رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 30% از موسسات آموزشی از کل کشور تعیین گشت. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ساده کلیه مدرسان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 5 نفر از فراگیران هر مدرس برگزیده شدند. نمونه آماری شامل 72 نفر از مدرسان و 360 نفر از فراگیران بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک تدریس(گراشا ،ریچمن،1996) و مقیاس مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران(ذاکری،1392)بود. نتایج شامل: 1.بیشترین میانگین مربوط به سبک شخصی و پائین ترین مربوط به سبک تفویض کننده می باشد. 2. مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران در چهار بعد از حد کفایت قابل قبول بالاتر و از حد کفایت مطلوب پائین تر می باشد. 3. بین انواع سبک تدریس و مهارت های سطوح برتر تفکر رابطه معنا دار وجود دارد. 4. بیشترین قدرت تبیین مربوط به سبک تدریس تفویض کننده و پیش بینی کننده مثبت و معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر می باشد، و سبک تدریس متخصص پیش بینی کننده معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر نمی باشد.واژگان کلیدی: سبک تدریس ، مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران نمیباشد.
The purpose of this study was study of the relationship between lecturers' teaching styles & learners' higher order thinking skills development in non-profit truism educational institutes.the study was descriptive correlational and Statistical population included 30% of non-profit truism educational institutes from north, south, east & west of country. By simple clustered sampling method, all institutions' lecturers were selected & by simple random sampling method in each lecturer class, five students from each teacher were selected.Total statistical sample included 72 teachers and 360 students. Instruments of study included teaching styles questionnaires (Grasha & Richman,1996) & learners' higher order thinking skills (zakeri,1392).Results indicated: 1-the highest mean is belonged to personal teaching styles & the lowest mean is belonged demonstrator teaching styles. 2-the student's higher order thinking skills in non-profit truism educational institutes on four dimensions was higher than acceptable levels and lower than the desired level. 3-there is a significant relationship between the kinds of lecturers' teaching styles and student's higher order thinking levels.4-the strongest positive predicator is delegator teaching styles but expert teaching styles is not the meaningful predictable of student's higher order thinking skills level.Keywords: teaching styles, higher order thinking skills, non-profit truism educational institutes delegator teaching styles.
Machine summary:
آزمون t-test تک نمونه ای (به تصویر صفحه رجوع شود) یافته دیگر پژوهش، بر اساس جدول (3) بین انواع سبک تدریس(سبک متخصص، سبک اختیاررسمی(اقتدار رسمی)، سبک شخصی، سبک تسهیل کننده، سبک تفویض کننده) و مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی منتخب، رابطه وجود دارد.
secondary teachers' conceptions of creative thinking within the context of environmental education,The international journal of environmental & science education,7(2),269-290.
UNESCO: International Bureau of Education,Retrieved from http://www.
The correlation of teaching styles and critical thinking:The case of Iranian teachers .
An investigation of the relationship between L2 learning styles and teaching methodologies in EFL classes,The Journal of English Language Teaching and Learning,8,17-20,Retrieved from http://www.
Determining the reflective thinking skills of pre-service teachers in learning & teaching process.
Teaching with style:A practice Guide to enhancing learning by understanding teaching & learning styles[DXReader version,Retrieved from http://www..
changing conception of teaching and teacher development ,The teacher education quarterty, Retrieved from http://www.
edu/Files/higher_order_thinking_skills.
Developing higher level thinking ,journal ofInstructional Pedagogies ,Retrieved from http://www.
Purposly teaching for the promotion of higher order thinking skills:Acase of critical thinking[DXReader version,Retrieved from http://online.
North Carolina state university, Higher order skills in critical & creative thinking(2014).
(2003),Teacher's perceptions of constraints on improving student thinking in high schools(Master's thesis),Retrieved from http://www.
Curriculum and Instruction For Technology Teachers[DXReader version, Retrieved from http:// www.
How to teach thinking & Learning Skills .
The fifth discipline :The art and practice of the learning organization[DXReader version,Retrived from http://www..
learning & teaching styles of student teachers in the Northwest.