Abstract:
آیه 257 سوره بقره، از جمله آیات بحث انگیز قرآن است که در آن از «إخراج مؤمنان از ظلمات به نور» و «إخراج کافران از نور به ظلمات» سخن به میان آمده است. مسئله اصلی این پژوهش، چیستی ظلمت مؤمن و نور کافر است. در این راستا آراء مفسران جمع آوری و در شش بخش مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. اغلب مفسران به مصادیق ظلمت و نور اشاره کرده اند. تعبیر إخراج مؤمنان از ظلمات به نور توسط خداوند، ناظر بر یک سنت مهم الهی یعنی هدایت و آمرزش پروردگار در روند سیر تکاملی مؤمنان است و مراد از ظلمت مؤمن، حجاب هایی است که در اثر جهل و ارتکاب معاصی، میان انسان و خداوند ایجاد می شود. با توجه به مراتب فراوان ظلمت و نور، انبیا و صالحین نیز حجاب هایی متناسب با مرتبه خود دارند. تعبیر إخراج کافران از نور به ظلمات توسط طاغوت نیز کنایه از إضلال شیاطین می باشد و نور کافر اشاره به فطرت توحیدی است که در نهاد همه انسان ها وجود دارد.
Verse 257 of Surah Baqara is one of the controversial verses of the Qur'an, which speaks of "the transmission of believers from darkness to light," and "the deliverance of disbelievers from light to the dark". The main issue of this research is the meaning of the darkness of the believer and the infallible light. In this regard, the views of the commentators were collected and evaluated in six sections. Most commentators have pointed to examples of darkness and light. The interpretation of the transgression of the believers from darkness to light by God, observes an important divine tradition, namely the guidance and forgiveness of the Lord in the course of the evolution of the believers, and the meaning of the believer's darkness is the veils created by mankind and God caused by ignorance and the proper committing To be Given the many levels of darkness and light, the prophets and the righteous also have their own hijab. The interpretation of the disbeliever from the light to the darkness by the tyrant is also an exclamation of the devil's prophecy, and the infallible light refers to the monotheistic nature that exists in the structure of all human beings.
Machine summary:
مقصود از نور کافر، چه نوري است ؟ بـا توجـه بـه رواياتي که خلقت مؤمن را از گل بهشت و خلقت کافر را از گل دوزخ مي داننـد، آيـا هرگـز براي کافران نوري قابل تصور خواهد بود؟ در اين نوشتار، شش ديدگاه از آراي مفسران در ايـن بـاره ارائـه و مـورد نقـد و ارزيـابي قرار خواهد گرفت .
تفسير ديگر درباره ظلمت مؤمن اين است که : «اخراج » در اين جا به معني «منـع از دخول » است و خداوند در پرتو هدايت و توفيق خود به مؤمنان ، ايشان را از دخول بـه ظلمـات کفر و گمراهي نگاه داشته و اين به منزله اخراج آنها از ظلمـات اسـت ، هرچنـد در آن داخـل نبوده اند.
اين تفسير و احتمال ، با سياق و ظاهر آيه هماهنگ نيست ، چون ظاهر لفـظ «يخـرجهم » و «يخرجونهم » دلالت بر اخراج هر دو گروه در آينده يا بنا بر نظر برخي مفسران در زمان حاضر دارد، درحالي که اخراج اهل کتاب از ظلمات بـه نـور بـا تشـرف آنهـا بـه اسـلام و بـرعکس ، اخراج دستة ديگر از اهل کتاب از نور به ظلمات ، با کفر ورزيدنشان ، قبلاً انجام گرفته است و بايد در آيه با لفظ ماضي از آن ياد مي شد نه مضارع .
Edited by Muhammad Ab ul-Fazl Ibrahim, Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi.
Edited by Muhammad Hussain Shams ud-Din. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiah.
Edited by Muhammad Basil Uyun as- Sud. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiah.