Abstract:
تدریس فعالیتی است به ظاهر آسان ولی در واقع کاری پیچیده، دقیق و تخصصی است، زیرا معلم در امر تدریس با عوامل متعدد در هم پیچیدهای مواجه است که تفکیک آنها از یکدیگر و تغییر آنها برای تدریس مطلوب دشوار است. یکی از این عوامل برقراری ارتباط با دانشآموزان است، به خصوص دانشآموزان کمرو و نحوه مشارکت آنها در دروس؛ همیشه از مباحث و دغدغههای معلمین بوده است. از همین رو هدف تحقیق حاضر ارائه روش تدریسی موثر بر کمرویی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه کیفی به شیوه مطالعه موردی است که از طریق طراحی پروتکل آموزشی به شیوه معکوس همراه با مشاهده مشارکتی به رفع کمرویی دانش-آموزان پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در دبستان دخترانه شهدای رسانه است که پنج نفر به عنوان دانشآموزان کمرو شناسایی شدند و به صورت غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که از طریق یک شاخص و سه مقوله میتوان به رفع کمرویی دانش-آموزان اقدام کرد از جمله؛ پذیرش در سطح شاخص و اعتماد، احترام و صمیمیت به عنوان مقولات استخراج شدند، نتایج نشان داد از طریق شاخص و مقولات؛ دانشآموزان کمرو به مشارکت در درس ترغیب
Teaching is seemingly easy, but in fact, complex, precise, and specialized, because the teacher faces multiple complexities in teaching, which is difficult to distinguish from each other and to change them for the desired teaching. One of these factors is communicating with students, especially scholarly students and how they participate in the courses; it has always been a matter of teachers' concerns and concerns. Therefore, the purpose of this study is to provide an effective teaching method for students' shyness. The present study is a qualitative study in a case study that was designed through reverse-learning educational protocols and participatory observation to address the shyness of students. The statistical population of this study is all students of the sixth elementary school in Tehran in the elementary school of media martyrs girls. Five of them were identified as chimneys and indirectly studied. The findings showed that by means of an index and three categories, students could be reluctant to resolve the shyness, such as acceptance at the level of index and trustworthiness, respect and intimacy were extracted as categories. The results showed that through the index and Categories; scholarly students were encouraged to participate in the course and participated