Abstract:
ورود فناوری های آموزشی در آموزش کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیرمی تواند فرصتهای یادگیری متنوعی را ایجاد کندو در مقایسه با آموزش سنتی معلم محور،دارای مزایای مانند بازخورد فوری، انفرادی کردن آموزش، افزایش دامنه توجه و انگیزه و تعامل و یادگیری متنوعی را برای آنهاست.که باعث کیفیت بخشی به آموزش این کودکان می شود.از این رو مقاله حاضر به نقش و اهمیت و تاثیر رایانه به عنوان فناوری نوین آموزشی در ایجاد محیط های متنوع یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر می پردازد.این مقاله به روش توصیفی تحلیلی است و از کتب،مقالات،مجلات استفاده شده است.از یافته های این تحقیق این است که رایانه به عنوان یک وسیله آموزشی درجهت انفرادی کردن آموزش،ایجاداعتماد به نفس و دوری از تدریس سنتی یکنواخت،باعث بهبود و افزایش کارایی معلمان،افزایش ذخیره لغات و اطلاعات دانش آموزان در جهت انجام تمرینات اضافی و هم باعث یادگیری بهتر و سریع ترکودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر می شودو رایانه را می توان به عنوان یک وسیله آموزشی مناسب در یادگیری و تعلیم و تربیت این کودکان مورد بررسی قرار داد.ونتیجه این است که مدارس باید به ابزارهای مطلوب آموزشی ازجمله رایانه با امکانات جانبی مجهز شوند و مشکلات احتمالی از جمله ایجاد عادات نادرست مانند وابستگی زیادبه این فناوری ، غفلت از آموزش رودرو توسط مربی و تسلط کم والدین را بر طرف نمایند.
Abstract The main purpose of this research is to explore the religious extremism and the role of Islamic education and training to control it. The research tool includes all the documents related to the religious extremism and the way used to form religious extremism by religious education. The analysis method in the current research is the thematic analysis. The results of the research show that the components of religious extremism include violence against opponents or dissidents, considering the opponents as pagan, participation in extremist discussions and assassination of personality, terror in the society by terrorizing people, bombing and attacking public places, creating limitation in society regardless of the general conditions and the religious rules. Also, the components of desired education in controlling the extremism are the proper education of children from the beginning and guiding them to the right path of religion, teaching them Islamic ethics and the tolerance in Ahlolbait’s behavior, spiritual issues, positive thinking, affection to others, highlighting the bitter historical events caused by extremism, the tolerance of Islamic governments in religious terms, the tendency of Islamic countries to the principles such as unity, love, friendship, the desire of the younger generation to study in different fields, and comprehensive knowledge of religion and politics.
Machine summary:
از اين رو مقاله حاضر به نقش و اهميت و تاثير رايانه به عنوان فناوري نوين آموزشي در ايجاد محيط هاي متنوع يادگيري دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير مي پردازد.
از يافته هاي اين تحقيق اين است که رايانه به عنوان يک وسيله آموزشي درجهت انفرادي کردن آموزش،ايجاداعتماد به نفس و دوري از تدريس سنتي يکنواخت ،باعث بهبود و افزايش کارايي معلمان،افزايش ذخيره لغات و اطلاعات دانش آموزان در جهت انجام تمرينات اضافي و هم باعث يادگيري بهتر و سريع ترکودکان کم توان ذهني آموزش پذير مي شودو رايانه را مي توان به عنوان يک وسيله آموزشي مناسب در يادگيري و تعليم و تربيت اين کودکان مورد بررسي قرار داد.
هدف از نوشتن اين مقاله هم درک اهميت رايانه در آموزش کودکان کم توان ذهني در جهت شکوفايي استعدادهاي نهفته شان است و مي خواهد فوايد و کاربرد استفاده از فناوري رايانه در آموزش کودکان استثنايي کم توان ذهني آموزش پذير را بيان نمايد و مشکلات فراروي اين رسانه آموزشي را براي اين گروه دانش آموزان به صورت مبسوط توضيح دهد.
اهميت استفاده از فناوري در آموزش کودکان استثنايي کم توان ذهني امروزه به علت رشد فناوري هاي رايانه اي، سرعت نقل و انتقالات اطلاعاتي و مسئله انفجار دانش ، اطلاعات و دانش به سهولت و سرعت مي تواند در اختيار همگان قرار گيرد و ديگر مانند گذشته مدرسه تنها چارچوبي نيست که معلم بخواهد دانش ، مهارت و ارزش ها را در آن به دانش آموزان منتقل کند.