Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت انجام گرفته است. پژوهش حاضر به روش کیفی با استراتژی دادهبنیاد اجرا شد. جامعة آماری پژوهش همة خبرگان تعلیم و تربیت دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، و با معیار اشباع دادهها، 18 نفر از آنان انتخاب شدهاند. دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها روش کدگذاری اسمیت (2007) بهکار گرفته شد. همچنین، بررسی اعتبار پژوهش با روش بازبینی اعضا انجام گرفت. برای افزایش پایایی پژوهش روشهای اجرای فرایند نظاممند ثبت، ضبط و نوشتن دادهها (ضبط صدا، پیادهسازی مصاحبه و نگارش دادههای شفاهی) در همة مصاحبهها و تحلیل روشمند دادهها و استخراج منطقی مقولات و مفاهیم انتزاعی کلانتر برمبنای روش کدگذاری بهکار گرفته شد. براساس یافتههای پژوهش، شایستگیهای اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت، شامل شایستگیهای «ارتباطی»، «روانشناختی»، «خدماتی»، «پژوهشی»، «فردی» و «تربیتی» است که هریک از آنها نیز از خردهشایستگیهای متعددی تشکیل شدهاند. شناخت و معرفی این شایستگیها در نظام تربیت معلم کشور میتواند به سیاستگذاران، مدیران و برنامهریزان آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب در این زمینه و ارتقای وضعیت مؤلفههای شایستگی یاری رساند.
The aim of this study was to identify the main competencies of high school teachers from the perspective of education experts. The present study was conducted in a qualitative method with a grounded theory strategy. The statistical population of the study was all education experts of public universities in Tehran, that which 18 of whom were selected using targeted sampling. Data were collected through a semi-constructed interview. Smith’s coding method (2007) was used to analyze the data. Also, the validity of the research was investigated by members' review method. To increase the reliability of the research, the methods of conducting a systematic process of recording, recording and writing data (recording audio, conducting interviews and writing oral data) in all interviews and methodical data analysis and extraction Logical categories and macro-abstract abstract concepts were applied based on coding methods. According to the research findings, the main competencies of secondary school teachers from the perspective of education experts include "communication", "psychological", "service", "research", "individual" and "educational" skills. Each of which is made up of several sub-competencies. Recognizing and introducing these competencies in the country's teacher training system can help policy makers, managers and educational planners in adopting appropriate strategies to reduce the gap between the current and favorable situation in this field and improve the status of competency components.