Abstract:
هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از مهارتهای زندگی باعث عزت نفس، بیان منطقی افکار و بهبود مهارتهای ارتباط اجتماعی، ملاحظه حقوق دیگران و در عین حال گرفتن حق خود میشود. کیفیتزندگیکاری مفهومی بحرانی با اهمیت زیاد در زندگی یک کارمند است که تعادلی مناسب بین کار و زندگی شخصی، تضمین بهرهوری سازمانی و رضایت شغلی کارمند نشان میدهد.. لذا پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش گروهی جراتورزی بر ابراز وجود و بهبود کیفیتزندگیکاری کارکنان بیمارستان خاتمالانبیاء مشهد به تحریر درآمدهاست. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گرداوری دادهها از نوع مطالعات شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون است. نمونه شامل 24 نفر از کارکنان که حداقل یکسال در بیمارستان مشغول به کار بودهاند، با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شد. آزمودنیها به دو گروه (هر گروه 12 نفر) آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. اطلاعات با پرسشنامههای ابراز وجود گمبریل و ریچی و کیفیت زندگی کاری والتون مورد اندازهگیری قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات ابراز وجود و کیفیت زندگی کاری اختلاف معناداری نداشت بعد از مداخله این نمرات در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافت نتیجهگیری: آموزش گروهی جرات ورزی باعث افزایش ابراز وجود و کیفیت زندگی کاری کارکنان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، آموزش مهارتهای زندگی نظیر ابراز وجود ضروری به نظر میرسد تا منجر به بهبود مهارتهای زندگی و در نتیجه ارتقا سلامت روان گردد. همچنین کیفیت زندگی کاری موضوع بسیار مهمی در محیط کار میباشد. سازمانها میتوانند با استفاده از آموزشهایی مثل آموزش جرات ورزی این مولفه را بهبود بخشند و رضایت کارکنان را نیز افزایش دهند.
The effectiveness of group training assertiveness on self-expression and improve the quality of work life of staff in Hospital Abstract Objectives: Assertiveness as one of the life skills leads to an increase in self-esteem, logical expression of thoughts and improvement of social communication skills, consideration of the rights of others and meanwhile, taking one’s right. Quality of Working Life is a critical concept with great importance in the life of an employee which shows an appropriate balance between work and personal life, ensuring or organizational productivity and employee’s job satisfaction. The purpose of this study was to determine the effect of group training of assertiveness on self-expression and improvement in the quality of work life of Khatam-ol-Anbia hospital staff. Method: The method of this study is terms of purpose was applied and in terms of data collection method was pseudo experimental and designed was pretest-posttest with control group. The sample of the study included 24 employees who have been employed for at least one year and were voluntary selected and divided into control and experimental groups (each of them 12 people). The experimental group was performed for eight sessions of 90 minutes, and the control group don’t have any training. The data collection tool was the Walton Quality of Work Life and Gambrill & Riche’s assertiveness questionnaires. To analyze the data, covariance analysis was used. Results: Analysis showed no difference between the group in terms of self-expression and quality of work life before the intervention, after the intervention the significant increase seen in the mean scours in experimental group. Discussion: Group training of assertiveness increases the self-expression and improvement in the quality of work life of employed of the experimental group compared with the control group. It seems more life skills training specially assertiveness training is required to improve skills and therefor, improve mental health. Also quality of work life is an important issue in the work place. Organization can use training assertiveness in order to improve this components and increase employee’s satisfaction. Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life Keywords: assertiveness- self-expression- quality of work life
Machine summary:
(٢٠٠٤) Lin, Shiah, Chang, Lai, Wang, and Chou نيز در پژوهشـي بـه ايـن نتيجه رسيدند کـه آمـوزش برنامـه جـرأت ورزي بـه ميـزان زيـادي در عـزت نفـس و جرأتمنـدي دانشجويان پرستاري تأثير معني داري داشته است .
1- Assertion Inventory 2- Quality of Work-Life Questionnaire (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود) يافته ها جدول ٣ ميانگين و انحراف معيار نمرات گروه هاي آزمايش و گواه را در متغير ابراز وجود در مرحله پيش آزمون و پس آزمون نشان ميدهد.
Mean and standard deviation of quality of work life variable for (به تصوير صفحه مراجعه شود)همان گونه که در جدول ٤، مشاهده ميشود ميـانگين و انحـراف معيـار نمـره کـل کيفيـت زندگي کاري در مرحله پيش آزمون براي گروه آزمايش بـه ترتيـب برابـر بـا ٨٩/٠٨ و ١٧/٧٢ و براي گروه گواه به ترتيب برابر با ٩٥/٨ و ٢٢/٨٨ ميباشد.
بنابراين به منظور اثربخشي آموزش گروهي جرأت ورزي بـر ابـراز وجـود و بهبـود در کيفيت زندگي کاري کارکنان بيمارستان از تحليل کواريانس تک متغيـري اسـتفاده شـد کـه نتـايج حاصل در جدول هاي ٥ و ٦ نشان داده شده اند.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت آمـوزش جرأت ورزي سبب افزايش ابراز وجود کارکنان گروه آزمايش در مقايسـه بـا گـروه گـواه در مرحلـه پس آزمون شده است .
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت آموزش جرأت ورزي سبب افزايش کيفيت زندگي کاري کارکنـان گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه در مرحله پس آزمون شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام اين پژوهش تأثير آموزش گروهي جرأت ورزي بر ابراز وجود و کيفيـت زنـدگي کارکنان بيمارستان خاتم الانبيا مشهد بود.