Abstract:
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر بخشی آموزش مسئولیت پذیری به شیوه گروهی بر اساس نظریه انتخاب بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی مهندسان شرکت نارگان بود. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 40 نفر از مهندسان بخش مهندسی شرکت مهندسین مشاور نارگان بود که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامههای تعهد سازمانی آلن و مییر و عملکرد شغلی پاترسون استفاده شد. نتایج حاصل با استفاده از آخرین نسخه ی نرم افزار SPSS، براساس روش تحلیل کوواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که اثر آموزش مذکور برگروه آزمایش معنادار بوده است. همچنین تحلیل نتایج یک مرحله پیگیری پس از 45 روز با استفاده از آزمونt وابسته نشان داد که نتایج آموزش مذکور برگروه آزمایش ماندگار بوده است. نتیجهگیری: در مجموع این پژوهش اثربخشی آموزش مسئولیت پذیری به شیوه گروهی بر اساس نظریه انتخاب بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی و ماندگاری آن را مورد تایید قرارداد.
Abstract Objectives: The aim of this research was to study of responsibility instruction effectiveness by grouping method based on Choice theory on organizational commitment and job performance, in NEC engineers. Method: The participants of this study consisted of 40 engineers of engineering department of NEC, who were selected by simple random sampling method. The instruments used in this study were Allen & Meyer's Organizational Commitment and Paterson's Job Performance Questionnaires. Data was analyzed by last version of SPSS based on Covariance method. Results: The results showed that there was a significant effectiveness on experimental group due to instruction. Also, the result’s analysis by using T method after 45 persuing step showed that the effectiveness of instruction on experimental group was persistent. Discussion: Totally, this research confirmed the effectiveness and resistant of responsibility instruction by grouping method based on Choice theory on organizational commitment and job performance. Results: The results showed that there was a significant effectiveness on experimental group due to instruction. Also, the result’s analysis by using T method after 45 persuing step showed that the effectiveness of instruction on experimental group was persistent. Discussion: Totally, this research confirmed the effectiveness and resistant of responsibility instruction by grouping method based on Choice theory on organizational commitment and job performance.
Machine summary:
در مجموع اين پژوهش اثربخشي آموزش مسئوليت پذيري به شيوه گروهي بر اساس نظريه انتخـاب را بـر تعهد سازماني و عملکرد شغلي مورد تأييد قرار داد.
پيشينه پژوهش در مورد اثربخشي آموزش مسئوليت پـذيري بـر اسـاس نظريـه انتخـاب يـا مشاوره بر اساس نظريه انتخاب که واقعيت درماني ناميده ميشود، بر متغيرهاي شغلي از جملـه متغيرهاي تعهد سازماني و عملکرد شغلي، در داخل و خارج کشور چندان غني نيست تا بتـوان در اين مورد قضاوت مناسبي بيان نمود.
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر اين بود کـه نظريه انتخاب به صورت مختصر و مفيد در جهت مهارت آموزي مهندسين در پذيرش مسئوليت رفتارشان آموزش داده شود تا به اين سؤال پاسخ داده شود که آيا اين آموزش ميتواند بر تعهد سازماني و عملکرد شغلي مؤثر باشد؟ فرضيه هاي پژوهش ١- آموزش مسؤليت پذيري به شيوه گروهي بر اسـاس نظريـه انتخـاب بـر تعهـد سـازماني مهندسين شرکت نارگان اثر دارد.
آموزش مسـئوليت پـذيري بـه شـيوه گروهي بر اساس نظريه انتخاب به عنوان متغير مستقل در اين پـژوهش اجـرا شـد و اثـر آن بـر متغيرهاي وابسته تعهد سازماني و عملکرد شغلي مورد بررسي قرار گرفت .
پايايي پرسشنامه عملکرد شغلي از طريـق آلفـاي کرونبـاخ و تنصـيف بـه ترتيـب ٠/٨٦ و ٠/٧٩ به دست آمده است و روايي آن نيز از طريق همبسته کردن بـا يـک سـؤال کلـي محقـق 1- Organizational Commitment Questionnaire 2- Job Performance Questionnaire ساخته در سطح معنيداري ٠/٠٠١ > p، ٠/٦١ = r به دست آمـده اسـت ( ,Aslanpour Jokandan .