Abstract:
هدف از پژوهش حاضر استنتاج اهداف، مبانی و اصول عدالت در روشهای تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای اسلامی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی با بهکارگیری الگوی بازسازیشده استنتاجی فرانکنا استفاده شده است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از دستهبندی و کدگذاری موضوعی و تفسیر صورت گرفته است و جهت اطمینان دادهها بهطور مستمر مورد بازبینی قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا اهداف عدالت مشخص گردید و مبانی عدالت بیان شد سپس اصول عدالت که دستورالعملهای کلی است از مبانی استنتاج گردید و با تکیه بر اصول روشهای عادلانه که دستورالعملهای جزئی است استخراج گردید. بر اساس یافتههای پژوهش اصول عدالت عبارتاند از: رعایت حقوق فردی و اجتماعی، رعایت استحقاقها، اعتدال و توازن، بصیرت در عدل، حب ذات، انصاف، دادگری و میانهروی؛ و بر اساس یافتهها برخی از روشهای تربیتی عادلانه عبارتاند از: برقراری عدالت اجتماعی، خشنودی مردم بر اساس ضوابط عقلی و شرعی، تکلیف بهاندازه وسع، پاداش بهقدر عمل، مجازات بهقدر خطا، برقراری تناسب و هماهنگی بین اجزاء، احساس خوشایندی ناشی از درک فرد، قانونگذاری و پیروی از قانون.
The purpose of the present study is to deduce the aims, principles and principles of justice in the teaching of Islam based on Islamic teachings. To achieve this goal, a qualitative research method was used by applying the reconstructed Frankenza inference model. The analysis of the research data was performed using thematic categorization and interpretation and has been regularly reviewed to ensure the data. In this study, the goals of justice were first identified and the principles of justice were stated, then the principles of justice, which were general guidelines, were deduced from the principles and extracted based on the principles of fair practices, which were minor guidelines. According to the findings of the study, the principles of justice are: respect for individual and social rights, respect for rights, moderation and balance, insight into justice, the essence of justice, fairness, justice and moderation. And according to the findings, some fair training methods are: social justice, people's satisfaction on the basis of rational and religious norms, wide-ranging assignment, reward for action, punishment for error, proportionality and harmony between components, a sense of satisfaction. From understanding the individual, legislating and obeying the law.
Machine summary:
بر اساس يافته هاي پژوهش اصول عدالت عبارت اند از: رعايت حقوق فردي و اجتماعي، رعايت استحقاق ها، اعتدال و توازن ، بصيرت در عدل ، حب ذات ، انصاف ، دادگري و ميانه روي؛ و بر اساس يافته ها برخي از روش هاي تربيتي عادلانه عبارت اند از: برقراري عدالت اجتماعي، خشنودي مردم بر اساس ضوابط عقلي و شرعي، تکليف به اندازه وسع ، پاداش به قدر عمل ، مجازات به قدر خطا، برقراري تناسب و هماهنگي بين اجزاء، احساس خوشايندي ناشي از درک فرد، قانون گذاري و پيروي از قانون .
واژه هاي کليدي: استنتاجي فرانکنا، اصول ، روش تربيتي ، عدل ، مباني دانشجوي دکتري رشته فلسفه تعليم و تربيت ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ايران .
پژوهش حاضر با هدف استنتاج اهداف ، مباني و اصول عدالت در روش هاي تعليم و تربيت بر اساس آموزه هاي اسلامي صورت گرفته است .
ترکيب اصول از گزاره هاي توصيفي و گزاره هاي هنجارين (حيدري و باقري، ١٣٩٥) گزاره هاي (واقع نگر) گزاره هاي (هنجارين ) گزاره هاي توصيفي حاوي «است » گزاره هاي هنجارين حاوي «بايد» اصول يافته ها - اصل رعايت حقوق فردي و اجتماعي هدف : در جامعه اسلامي افراد بايد از حقوق فردي و اجتماعي يکساني برخوردار گردند.
اصل : در جامعه اسلامي بايد انصاف و مساوات در بين مردم برقرار گردد و همه از فرصت هاي شغلي بهره مند گردند و افراد جامعه بايد با يکديگر تعاون و همکاري داشته باشند.