Abstract:
کارکردگراها مدعی شدند بایستی حالات ذهنی را در قالب نقش-های علّیای (یا نقشهای کارکردی) معینی تعریف کرد که این حالات در تبین چگونگی رفتار اندامواره در موقعیتهای مختلف ایفا میکنند. جری فودور فیلسوف معاصر آمریکایی معتقد به نوعی کارکردگرایی موسوم به روان-کارکردگرایی است. وی قائل به موضع واقعگرایی التفاتی در باب حالات ذهنی میباشد و طرفدار نوعی فیزیکالیسم غیرتحویلی است. او برای ارائه پاسخی فیزیکالیستی به ابهامات دیرینه فلسفه ذهن، فرضیهای تحت عنوان فرضیه زبان فکر را با ترکیب قرائتی واقع گرایانه از حالات ذهنی و تبینی محاسباتی از فرایند تعقل بر بستری از اعتقادات مذکور بنیان مینهد. این فرضیه مدعی است که فکر و فکرکردن در یک زبان ذهنی روی میدهد. زبان ذهنی دارای نحو و معناشناختی ترکیبی است و فکرکردن شامل عملیاتی نحوی روی بازنماییهای ذهنی است. اهداف اصلی این پژوهش، در درجه اول تبین نظری این فرضیه و مهمترین ویژگی-های زبان فکر و در درجه دوم مطالعه انتقادی فرضیه با بررسی برهانهای اقامه شده در دفاع و علیه آن می باشند.
Factionalists claimed that the mental states must be defined through specific functional roles that they play in explaining the behavior of organism in different positions. Fodor the contemporary American philosopher believes in some sort of functionalism which is known as psycho- functionalism. He also believes in intentional realism with respect to mental states and a form of non-reduction physicalism. He creates a hypothesis called the language of thought, which is a combination of realistic reading of mental state and computational explanation of the process of reasoning that both are based on aforementioned beliefs, in order to provide a physicalistic response for the old ambiguities of the philosophy of mind. According to this hypothesis, thinking and reasoning occur in one mental language. The mental language has syntax and semantic and reasoning includes a syntax process on mental representations. The main aims of this study firstly is to provide the theoretical explanation of this hypothesis as well as explaining the most important features of the language of thought and secondly to provide a critical study of that hypothesis by the means of examining the arguments posed against or in favor of that hypothesis.
Machine summary:
بهاینترتیب، فکر کردن دربردارنده عملیات نحوی است که روی چنین بازنماییهایی تعریف شده است؛ ولی تبیین تفصیلیتر این فرضیه را میتوان بهصورت زیر مطرح کرد.
فودور و پیلیشین مدعی هستند با فرض صحت فرضیه زبان فکر، خصلتهای نظاممندی فکر و ترکیبیت فکر قابل تبیین است؛ زیرا مطابق با نظریه بازنمایی ذهن (نهاده الف) فکر کردن به یک فکر یا گزاره معین، پدید آوردن یک نمونه بازنمایی در سر است.
از سوی دیگر بر پایه نهاده (ب-2) عملیات ذهنی روی بازنماییها (ازجمله استنباط کردن)، فقط به ساختار یا صورت بازنماییها حساس است؛ بنابراین شخص به انجام استنباطهای معینی بر روی جملات یا بیانات دارای یک صورت معین (برای نمونه بیانات فصلی یا شرطی) توانا است و این همان تبیین خصلت نظاممندی فکر کردن است.
بهطور جزئیتر، فودور مدعی است که یادگیری مفاهیم (اگر وجود داشته باشد) بخشی از فرایندهای شناختی است و تنها مدل شناختی برای یادگیری مفاهیم، نوعی از صورتبندی و تأیید نظریهای است، این خوانش نیاز به سیستمی از بازنماییهای ذهنی دارد که در آن صورتبندی و تأیید فرضیهها انجام گیرد؛ ولی به معنایی برداشت میشود که هر شخص پیشازاین (بهصورت بالقوه)، منابعی برای بیان مصداق مفاهیمی که یاد گرفته میشوند، دارد.
بر پایه (الف-1) شخص باید در یک رابطه محاسباتی با جمله زبان ذهن باشد که این جمله زبان ذهن بر طبق نهاده (ب-1) دارای نحو معناشناختی مناسبی است؛ بنابراین فقط جملات ذهنی، مقوّم داشتن گرایشهای گزارهای در شخص هستند و همه بازنماییهای آشکار در زبان فکر این ویژگی را استیفا نمیکنند؛ ازاینروی فرضیه زبان فکر از دیدگاه عرفی درباره گرایشهای گزارهای، چنانچه دفاع میکند که بازنماییهای ذهنی متناظر با گرایشهای گزارهای، روابطی محاسباتی با شخص داشته باشد و چیزی دیگری برای هر بازنمایی آشکار متناظر با یک گرایش گزارهای نیاز نیست.