Abstract:
چکیده: جشن تاجگذاری پهلوی دوم در تاریخ 4 آبان ماه 1346 پس از 26 سال تأخیر از روی کار آمدن شاه جدید در تالار موزه کاخ گلستان برگزار شد. وضعیت سیاسی اقتصادی کشور در شهریور 1320 و اشغال آن توسط متفقین و همچنین عدم مشروعیت مکفی، امکان برگزاری مراسم تاجگذاری را سلب کرده بود. قدرتیابی پهلوی دوم بهویژه پس از کودتای 28 مرداد 1332، او را بر آن داشت تا جشن تاجگذاری را برگزار نماید. ترور چندبارۀ شاه و خردسال بودن ولیعهد باعث نگرانی شاه شده بود و او میخواست تا با واگذاری نایبالسلطنگی به فرح در همین جشن، باقی ماندن پادشاهی در خانوادة پهلوی را در صورت مرگش تضمین کند. لذا این جشن، هم جشن تاجگذاری شاه و هم جشن نایبالسلطنگی فرح پهلوی بود. دراینراستا، شاه درصدد برآمد برای خود مشروعیتسازی کند و ابزار او هم باستانگرایی بود؛ اما در مقابل نیروهای مذهبی با تشبیه حکومت پهلوی با بنیامیه درصدد مشروعیتزدایی از آن برآمدند. مخالفان به علل و دلایل مختلفی در برابر جشن تاجگذاری موضع گرفتند و به اقداماتی دست زدند. مقالة حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که دلایل مخالفت نیروهای مذهبی و امام خمینی با جشن تاجگذاری چه بود و به چه اقداماتی دست زدند؟ مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای تنظیم شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که نیروهای مذهبی و در رأس آنها امام خمینی به علت تعارض جشن تاجگذاری با اسلام، هزینههای آن و طرح نایبالسلطنگی فرح پهلوی در برابر آن موضع گرفتند و با انجام اقدامات قهرآمیز، تظاهرات، انتشار و توزیع اعلامیه مخالفت خود را با آن بیان داشتند.
Abstract The coronation of Pahlavi II on October 26, 1967 was held at Golestan Palace some 26 years after inauguration of the king into the office. The delay in coronation of the new king was due to political and economic conditions in Iran in September 1942 and the occupation of the country by the allied forces as well as lack of required legitimacy on the part of the government. Strengthening his monarchical rule, especially after the August 19, 1953 coup, the Shah of Iran felt free to hold his coronation. After escaping multiple assassination attempts, with prince still a child, the Shah had his worries about the future of the monarchy. He wanted to grant Queen Farah the title of regent during coronation to guarantee attachment of monarchy to the Pahlavi reign in case of his death. Therefore, the ceremony was both for his coronation and for regency of Queen Farah. To that end, the Shah attempted to build legitimacy for himself through archaism. He was strongly opposed, however, by the religious forces who likened his reign to Bani Umayyad caliphate in their attempts to delegitimize his government. His opponents renounced his coronation and took steps against him for various reasons. This paper intends to find an appropriate answer to the following question: Why did the religious forces and Imam Khomeini oppose coronation of the Shah and what did they do to that end? This paper has been developed through a descriptive-analytical method while using library documents. Findings of the research work indicate that religious forces, headed by Imam Khomeini, opposed coronation for its contradiction with the principles of Islam, its heavy costs, and regency of Farah Pahlavi and expressed their opposition by hostile acts, demonstrations, and distribution of anti-regime leaflets.k