Abstract:
اصلاح نژاد و بهبود نسل بشر از موضوعات چالشی در میان فیلسوفان اخلاق است، موضوعی که ذهن آدمی را به سیاستهای غیراخلاقی و نژادپرستانه هیتلر و عقیمسازیهای اجباری و روشهای قدیمی اصلاح نژاد معطوف میکند. مداخلات ژنتیکی امروزه به سبب پیشرفتهای ژنتیکی، عمدتا به روش اجباری پیشین انجام نمیشوند و والدین در انتخاب نوع و ویژگیهای فرزند خود آزادی عمل بیشتری دارند. برخی با استناد به بسترهای فراهم آمده از فناوریهای حوزه ژنتیک و نیز تثبیت ارزشهای فردگرایانه در جوامع لیبرال، مدعیاند که بخش عمدهای از مسایل اخلاقی اصلاح نژاد قدیم به ویژه در حوزه آزادی رفع شده است و اکنون اصلاح نژاد جدیدی با نام «اصلاح نژاد لیبرال» پدیده آمده که مسایل اخلاقی اصلاح نژاد قدیم را ندارد. در مقابل، برخی با استناد به نمونههایی مانند تقابل اصل آزادی والدین با هنجارهای غیراخلاقی تثبیتشده در جوامع و نیز تقابل آن با آزادی کودکان، بر این باورند که اصلاح نژاد لیبرال همچنان با چالشهای اخلاقی مواجه است و آزادی باروری والدین را همچنان با روشهای جدیدی محدود میکند که باید به لحاظ اخلاقی بررسی شود. در مقاله حاضر، سعی میشود تا برخی چالشهای انطباق اصل آزادی در اصلاح نژاد لیبرال مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و راهکارهایی در تامین انطباق این اصل اخلاقی بر موضوع اصلاح نژاد لیبرال
Eugenics and improving the human race is a challenging issues in moral philosophy, reminding us of Hitler''''s immoral and racist policies and the forced sterilization of old eugenics practices. Todaygenetic interventions are not done in old compulsory way due to genetic advancement, and parents are more likely to be free to choose their child''''s type and characteristics. Some people have appealed to the foundations of genetic engineering and the consolidation of individualist values in liberal societies to claim that a great portion of ethical issues concerning old eugenics has been resolved, especially in the area of freedom, and today there is a liberal eugenics which does not suffer from the moral problems of old eugenics. In contrast,some people rely on examples such as the contradiction between the principle of parental freedom with community-based moral norms and its contradiction with the children liberty to suggest that liberal eugenics continues to face challenges, limiting the freedom of parenting and this must be morally considered. This article attempts to analyze some of the challenges of adapting the principle of liberty to liberal eugenics and propose solutions to ensure that this ethical principle is applied to liberal eugenics.
Machine summary:
در مقابـل ، برخـي بـا اسـتناد بـه نمونه هايي مانند تقابل اصل آزادي والدين با هنجارهاي غيراخلاقي تثبيت شده در جوامـع و نيـز تقابـل آن بـا آزادي کودکان ، بر اين باورند که اصلاح نژاد ليبرال همچنان با چالش هاي اخلاقي مواجه است و آزادي باروري والـدين را همچنان با روش هاي جديدي محدود ميکند که بايد به لحاظ اخلاقـي بررسـي شـود.
چنين جهت بخشي اي بـه تصـميم والـدين بـه سـبب فشار تعصبات اجتماعي ، در عين حال که ملاکي براي اخلاقي بودن چنين عکس العملـي از سـوي والدين نيست تداعيگر سياست هاي قديمي اصلاح نژاد است کـه از سـوي دولت هـا بـراي ايجـاد ويژگي هاي خاص ژنتيکي در فرزندان دنبال مي شد و اين فشارها بر انتخاب پدر و مادر در گذشـته و حال ، اثرات مشابه گذاشته و ميگذارد؛ زيرا در گذشته سياست هاي اصلاح نـژاد بـه سـبب مداخلـه ٔ مستقيم دولت ها، محـدوديت هايي بـراي والـدين ايجـاد ميکـرد و در وضـعيت کنـوني نيـز چنـين محدوديت هايي از سوي برخـي عوامـل اجتمـاعي ديگـر و به صـورت غيرمسـتقيم متوجـه والـدين ۱۳ مي شود و نتيجه که همان محدوديت آزادي والدين است در هر دو شيوه وجود دارد.