Abstract:
پیروان زیدبن علی بن حسین (علیهم السلام) را زیدیه می گویند که به امامت هر فاطمی نسب عادل، عالم و شجاعی که با شمشیر در راه خدا و برای امربه معروف و نهی ازمنکر به پا خیزد و همگان را به خود دعوت کند، باور دارند و اطاعت از او را واجب می دانند. زیدیه به فرقه های گوناگون منشعب شده اند و در طول تاریخ، در عراق، حجاز، مغرب، یمن و ایران بر ضد حکومت های جور، قیام های فراوانی کرده اند که برخی از آنها پیروز شد و به برپایی حکومت انجامید. زیدیه اهل بیت پیامبر (ص) را همه ذریه حضرت زهرا (س) می دانند و با استناد به حدیث ثقلین، خود را ملزم به پیروی و تکریم آنان و احترام به بقاع متبرکشان می دانند. رویکرد اعتزالی زیدیه سبب شده شعائر مذهبی مانند روضه خوانی، سینه زنی و راه انداختن هیئات مذهبی و آیینی نزد آنان اهمیت چندانی نداشته باشد. این نوشتار، بیانگر جایگاه والای زیارت قبر پیامبر (ص)، زیارت عتبات مقدسه در عراق، به ویژه امیرمومنان و امام حسین (علیهما السلام) و نیز زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) در اعتقادات زیدیه است. همچنین اهمیت فراوان ساخت بقعه های عظیم بر مزار امامان زیدی و بازسازی بناهای نامناسب نزد پیروان این فرقه و دغدغه آنان به شناسایی مزارات و مقابر امامان زیدیه در ایران را یدآور می شود.
تطلق الزیدیة علی أتباع زید بن علی بن الحسین (ع) الذین یقولون بإمامة کل شخص یرجع بنسبه للسیدة الزهراء (ع) وکان عالما شجاعا وقام بحمل السیف دفاعا عن الحق آمرا بالمعروف وناهیا عن المنکر داعیا إلی نفسه، فهذا یکون واجب الطاعة ویجب تصدیقه واتباعه. غیر أن الزیدیة تشعبت إلی فرق عدة علی مر التاریخ فی العراق والمغرب والحجاز والیمن وإیران، وکان یمیزهم الوقوف مقابل السلطات الجائرة وکم حصل أن وفقوا للنصر علی العدید منها والوصول إلی الإمساک بمقالید السلطة.
یؤمن الزیدیة بأن أهل بیت النبی هم من ذریة السیدة الزهراء (س)، ویقبلون بحدیث الثقلین الذی یلزمهم بالرجوع إلیهم وإتباعهم وإحترام البقاع المدفونین فیها. وبالإلتفات إلی حالة العزلة التی کانت طاغیة علی الزیدیة نری بأنها کانت سببا للإبتعاد عن جملة من الشعائر من قبیل إقامة مجالس العزاء ولطم الصدور وتشکیل الهیئات المذهبیة وإعطائها المزید من الإهتمام.
یتحدث الکاتب فی هذه المقالة عن بیان وجهة نظر الزیدیة فی مسألة زیارة قبر النبی والعتبات المقدسة فی العراق، وعلی الخصوص أمیر المؤمنین والإمام الحسین (علیهما السلام)، مضافا إلی إعتقادهم بزیارة الإمام علی ابن موسی الرضا (ع). کما أشار إلی الإهتمام البالغ عند الزیدیة فی بناء مزارات أئمتهم والبقاع المتواجدین فیها، مضافا إلی ترمیم ما تحتاجه، ولفت إلی الإضطراب والتشویش الذی یعیشه أتباع هذه الفرقة فی معرفة مزاراتهم وقبور أئمتهم فی إیران.
The followers of Zaid-ibne-Ali-ibne-Husain (a.s) are called Zaidiyyah who believe in the Imamah (Leadership) of any just, learned and brave Fatimi (s.a) descendent (from the race of Hazrat Fatima Zahra (s.a)) who rise in the way of Allah to order for good and restrain from bad with a sword in hand and invite the people towards himself, while they believe that the obedience of such a person is obligatory. Zaidiyyah are divided into various sects while they have revolted many times against tyrannical governments in Iraq, Hijaz, Morocco, Yemen and Iran throughout the history, although many of which became successful and resulted in the establishment of their own government.
Zaidiyyah believe that all of the offspring of Hazrat Zahra (s.a) is the progeny of the holy Prophet (PBUHH) while relying on the tradition of Thaqalain (two matters of great importance); they believe that they are obliged to obey and honor them and regard their holy shrines. The separatist approach of the Zaidiyyah resulted that the religious rites like mourning ceremonies, chest beating, running the religious and customary boards do not have any importance near them.
This article explains the eminent status of the pilgrimage of the holy Prophet's (PBUHH) grave, the holy places in Iraq, especially the holy shrines of the Commander of the Faithful (a.s) and Imam Husain (a.s), and the shrine of Imam Ali-ibne-Moosa Al-Reza (a.s) in the faith of Zaidiyyah.