Abstract:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت، در کربلا محل اختلاف است؛ اما
در عین حال زیارت آن حضرت در اربعین مورد سفارش و تاکید بوده و شیعیان، در طول تاریخ، به آن اهتمام
فراوان داشته اند. البته در مورد اینکه برگزاری مراسم اربعین تنها مختص سیدالشهدا (ع) است یا اینکه
می توان برای سایر اهل بیت(ع) یا افراد دیگر نیز چنین مراسمی را برگزار کرد نیز اختلاف نظر وجود دارد
که به نظر می رسد برگزاری آن به عنوان مستحب شرعی، تنها به امام حسین (ع) اختصاص دارد و برای
دیگران نیز امری جایز و مباح است. وجوهی را برای اختصاص این مراسم به امام حسین (ع) می توان
برشمرد؛ از قبیل وجود قول، فعل و تقریر امام معصوم در مورد این زیارت، تکریم ویژه از امام حسین(ع) و
پاسداشت فداکار یها و اقدامات بی نظیر او در حفظ اسلام راستین و معنویت در جامعه، زنده نگه داشتن
روحیه ظلم ستیزی و عدال تخواهی در افراد و حفظ برجستگی نهضت عاشورا و عادی نشدن آن در کنار
سایر عزادار یها.
إن حضور أهل بیت الإمام الحسین 7 فی أربعین شهادته فی کربلاء هو محل إختلاف الباحثین.
لکن من جهة أخری وردت التوصیات والتأکیدات علی زیارة الإمام الحسین 7 فی الأربعین وقد
إهتم الشیعة کثیرا بذلک علی مدی التأریخ. وکذلک وقع ا لالخف فی هل أن زیارة الأربعین هی
من مختصات سید الشهداء أو أنها عامة لسائر أهل البیت وغیرهم من الناس أیضا. من الممکن
القول أن إقامة هذه المراسم بعنوان مستحب شرعی هو مختص بالإمام الحسین 7 فقط وهو أمر
جائز ومباح للبقیة. ویمکن عد بعض الوجوه لإختصاص الإمام الحسن 7 بهذه الزیارة منها:
قول وفعل وتقریر المعصوم بخصوص هذه الزیارة، التکریم الخاص للإمام الحسن 7 وتقدیر
تضحیاته ومواقفه الفریدة فی حفظ الإسام الأصیل والأمور المعنویة فی المجتمع، إحیاء روحیة
رفض الظلم وطلب العدل فی الأفراد وحفظ ظهور نهضة عاشوراء وعدم صیرورتها أمرا عادیا
فی جنب سائر العزاء.
The presence of Ahl-al-Bayt of Imam Hossein on the 40th day of his martyrdom in Karbala is a matter of dispute; but at the same time, the pilgrimage of that Imam was ordered and emphasized in Arbaeen, and the Shiites, throughout history, have devoted much attention to it. Of course, there is a controversy about whether the Arbaeen ceremony is unique to Seyyed-al-Shohada, or that it can be held for other Ahl-al-Bayt, or other people, which it seems that holding it as sharei mostahab is only dedicated to Imam Hussein and it is also permissible for others. The aspects that can be considered for this dedication to Imam Hussein include: The statement, act, and verification of the infallible Imam on this pilgrimage, and veneration for his unique sacrifices and actions in preserving true Islam and spirituality in society, Maintaining the spirit of Confronting oppression and injustice in people and maintaining the prominence of the Ashura movement and not rendering it along with other mourning.